Santander, Ribadesella en Gijon.

7 augustus 2022 - Gijón, Spanje

We hebben Santander inmiddels weer verlaten en liggen nu 90 miles verder in Gijon, na eerst een paar dagen  in  het prachtige dorpje Ribadesella te hebben vertoefd.

We hebben ons in Santander 2 dagen  lang heerlijk laten verwennen met de meest verrukkelijke tapas en geklonken met een rioja🍷.

Nog veel nagepraat over de nachtelijke tocht , waarbij we het wel eens waren dat we de volgende keer  toch wel graag door de maan begeleid willen worden.

Zo mooi als de stad Santander is, zo lelijk en vies is de haven. 10 km verwijderd van de stad,  enorm groot, weinig tot geen passanten en de lokale bevolking pompt het bilgewater zonder enige vorm van schaamte het water in. De havenmeester loopt langs en het wordt gewoon getolereerd.

Een rit van 20 minuten met de bus bracht ons  naar de mooie binnenstad met de vele pleintjes, restaurants enz. De sfeer in de Spaanse dorpjes en steden is geweldig, de Spanjaarden eten meestal buitenshuis wat een gezellig drukte geeft. De terrasjes zijn rond 14.00 uur dan ook  al druk bezet. De wijnen vloeien al rijkelijk en de meest  heerlijke tapas worden geserveerd. De restaurants sluiten om 17.00 uur de deur om de gasten om 21.00  uur weer te mogen  ontvangen voor het diner, daar moeten wij toch nog wel aan wennen.

Tijdens  één van onze wandelingen door Santander zagen we tot onze verbazing en groot plezier een poster  van de Holland Amerika Line op een gevel, hoe leuk is dat...Johannes heeft jaren voor deze maatschappij gewerkt en Jorn werkt  er nu als stuurman op de Koningsdam 😃.

Een vriend van een vriend is samen met zijn vrouw heel gezellig een paar uurtjes bij ons aan boord geweest.  Hij heeft jaren in Grou gewoond en was net als Johannes  ook zeevarende. In Spanje heeft hij Mari José, zijn vrouw,  ontmoet en hij woont nu al vele jaren in Spanje.  We zijn enorm  verwend  door Robert en Mari José met de meest heerlijke delicatessen zoals tomaten en komkommer uit de moestuin van Mari José.

Van Robert hebben we dé tip gekregen hoe we orka's kunnen weren , deze zijn momenteel behoorlijk actief in het gebied waar wij bijna zijn🙈, fingers crossed dat ze ons met rust laten. Het lijkt Johannes een mooi avontuur🤨

Na 3 nachten in Santander gelegen te hebben, vonden we het weer tijd worden om de trossen los te gooien en  de zeilen te hijsen voor een tocht van 60 zeemiles naar Ribadesella. En dan vaar je  op een afstand van ongeveer 3 miles langs de mooie Spaanse kust, een tocht van 60 miles, wederom vergezeld door dolfijnen. De Spaanse kust is niet te vergelijken met de Franse kust , geen krijtrotsen meer, maar grillige, robuuste, groene bergen. Heel anders, maar ook zeer indrukwekkend, temeer omdat dat we nu echt  dicht onder de kust konden blijven  varen.

We hadden al gelezen dat  er weinig plaats is voor passanten in de kleine haven en voor het binnenvaren hebben we de havenmeester nog even opgeroepen via de marifoon en we waren gelukkig meer dan welkom. Het binnenvaren was nog niet zo eenvoudig, een smalle rivier waar je absoluut niet buiten de boeien moest komen. De havenmeester heeft ons naar binnengeloodst via de marifoon.... go left,  go right, go left enz enz. We kwamen met hoog water binnen en de volgende dag  schrokken we toch wel toen we zagen hoe dicht wij bij de rotsen lagen met laag water. De foto's laten wel  een goed beeld zien 😁.

We waren nog niet afgemeerd of we hadden de buurman al aan boord, een Fransman die met zijn gezin ook richting Portugal gaat. Hij wil heel graag een stuk met ons opvaren, want hij is panisch voor de orka's en het idee om met meerdere boten op te varen stelt hem enigszins gerust. We hebben 's avonds heel gezellig bij dit gezin aan boord gezeten en afgesproken om samen naar Gijon te varen.

Ribadesella is een heel mooi, klein en  pittoresk dorpje wat tussen de bergen ligt. De wolken blijven er hangen, waardoor wij deze dagen bijna geen zonnestralen hebben gezien. Bij een temperatuur van zo'n 23 graden was het wel  wel weer heerlijk weer om de omgeving te verkennen

De havens in Spanje zijn allemaal afgesloten met een hek wat vervelend kan zijn als je laat de haven binnenvaart en de havenmeester al naar huis is. Wij hebben onze sleutel uitgeleend aan een gezin die laat in de avond nog binnen kwam en nog moesten dineren.  Ze waren zo dankbaar voor de sleutel dat we de volgende dag een maaltje van hun zelf gevangen tonijn kregen, we hebben gesmuld 👌😋Wij ervaren een grote saamhorigheid in de kleinere havens, heel erg leuk

Na 2 dagen in de haven te hebben gelegen, begon een 7 daags festival, vreselijk.  Om 23.00 begon de band te spelen tot 05 .00 in de ochtend.  Het galmde door de haven, wat ons heeft doen besluiten om eerder te vertrekken en naar Gijon te varen.

Zogezegd en zo gedaan, samen met de Fransen het ruime sop opgezocht en na  een half uur varen werden we door hun  opgeroepen via de marifoon. Lichte paniek bij aan boord, want ze zagen 3 zwarte vinnen in de verte,  wat  gelukkig geen orka's maar dolfijnen bleken te zijn🤣 .

In Gijon hebben we de meer dan 2000 jaar oude Romeinse thermen bezocht. Het is in 1903 ontdekt en is nu een indrukwekkend museum onder het stadsplein. Verder hebben we heel veel gewandeld door de smalle straatjes van Gijon en af en toe een heerlijke tapas genuttigd.

Het café bij de haven is echt heel vermakelijk, tafels en stoelen zijn er niet.  Je haalt je drankje binnen en je kijkt maar waar je gaat zitten. Op de stoep, een muurtje of gewoon op je helm😅

We blijven nu waarschijnlijk nog 1 of 2  nachten in Gijon, voordat we verder zeilen naar Aviles of Cudillero.  We wachten tot de deining wat minder wordt want die is aanzienlijk de laatste 2 dagen.

Continuará 😁⛵️😘

1. Else Huizinga:
    Mooi geschreven! 🤗
    En hele mooie foto's! Om jaloers op te worden.
  2. Trijnie en Johannes:
    10 augustus 2022
    Wij zien binnenkort ook hele mooie foto's van jou😁🛳
  3. Siska:
    7 augustus 2022
    Prachtig!! Kan niet wachten op het volgende verslag en de foto's.
  4. Trijnie en Johannes:
    10 augustus 2022
    Ff geduld, is in de maak😁😉
  5. Wouter:
    7 augustus 2022
    Prachtig om te lezen. Wat genieten jullie en wij van jullie verhalen en foto’s.
  6. Trijnie en Johannes:
    10 augustus 2022
    Wij genieten ervan dat we onze belevenissen met jullie mogen delen 😊
  7. Arjan Kramer:
    7 augustus 2022
    Schitterende verhalen weer om te lezen. Op naar de volgende
  8. Rita:
    7 augustus 2022
    Wat weer een mooi verslag!
    Succes met de orka's😬😄
  9. Trijnie en Johannes:
    dankjewel 🤢
  10. Luuz &:Arnesto:
    8 augustus 2022
    Geweldig mooi verhaal.....het blijft spannend. Leuk ook de foto's en de verschillen te zien. 😘😘
  11. Trijnie en Johannes:
    10 augustus 2022
    Het blijft hier ook spannend, iedere dag is weer een verrassing 😇💃
  12. Spriensma, R.I.I.:
    8 augustus 2022
    Het gaat wel vlug bij jullie. Prachtig al die haventjes. Sterkte met de Orca's.
  13. Trijnie en Johannes:
    10 augustus 2022
    Tot nu toe alleen dolfijnen naast de boot, zo mooi😍
  14. Audrey:
    9 augustus 2022
    Het is weer super om te lezen.
  15. Trijnie en Johannes:
  17. Trijnie en Johannes:
    Dat vonden wij ook😁👌
  18. Tjitske de Vries:
    11 augustus 2022
    Wat weer heerlijk om te lezen. Wat weer een avontuur. Ist ergste nu geweest mbt orkas???
    Gekke bange fransman🐋😂💪🏻
  19. Arnold Eisma:
    11 augustus 2022
    Prachtige reis, mooie verhalen, spannende tijden, en onvergetelijke ontmoetingen, gelukkig niet met Orca's groetjes goede reis verder en kiik uit naar het volgende verhaal
  20. Monique Jonker:
    14 augustus 2022
    Ik heb weer zitten genieten van jullie belevenissen. Ga zo door ......... met jullie reis, jullie verslagen en jullie foto's. Ik geniet ervan.
  21. Trijnie en Johannes:
    14 augustus 2022
    De volgende staat er alweer op😅