Guadiana rivier 👌😍

12 april 2023 - SanlĂșcar de Guadiana, Spanje

Het is gevaarlijk om de Guadiana rivier op te varen. Niet vanwege de stroming en de vele boomstammen,  maar vanwege het feit dat je hier niet meer weg wilt. Wat hebben wij veel mensen gesproken die hier jaren geleden met de zeilboot zijn gekomen en dit gebied nooit meer hebben verlaten.  Sommige wonen op de boot, andere hebben een woning gekocht. Jaap uit Mantgum woont hier bijvoorbeeld al meer dan 20 jaar, en spreekt nog vloeiend Fries😅👍

Wij verwonderen ons ook over de schoonheid van de rivier, de omgeving en de lieve bewoners, het overtreft onze verwachtingen.  Naarmate je verder de rivier opvaart wordt het steeds groener en rustiger.  Wat een verschil met de  drukte in de Algarve.

De rivier slingert zowel door Spanje als Portugal  en de eerste  plaats die we aandoen is SanlĂșcar.  Een klein dorpje aan de Spaanse kant.  Aan de overkant van de rivier ligt het Portugese Alcoutim. Een kleine veerboot zorgt voor verbinding tussen deze 2 dorpjes.

Het is wel grappig want als de kerkklokken in SanlĂșcar slaan, slaan ze zo'n 100 meter verderop in Alcoutim 1 slag minder, vanwege het tijdsverschil.

Vanwege een festival moesten we de steiger verlaten en we besloten om naar Puerto de la Laja te varen, ongeveer 5 miles verder de rivier op, we zijn nog steeds in Spanje.

Tot onze verbazing ligt er een gloednieuwe steiger,  gefinancierd door Europa.  We liggen er heerlijk alleen, de vogels fluiten het hoogste lied en we hebben het uitzicht op de dichtbegroeide groene heuvels en veelkleurige bloemen.  De zwaluwen zijn heel druk bezig met het bouwen van hun nestjes.  Twee musjes hadden het idee om een B and B te beginnen in onze giek,  maar dat leek  ons niet zo'n goed idee 😅. Maar wat een rust en stilte. Wij beseffen weer hoe bevoorrecht we zijn om hier te mogen liggen,  om maar weer  van geluksmomentjes te sprekenÂ đŸ˜ŠđŸ„°.

Tijdens één van onze vele wandelingen langs de rivier komen  we ' in gesprek ' met eeen Spanjaard. Hij spreekt geen woord Engels,  maar we begrijpen dat we met hem mee moeten lopen. Hij plukt een aantal citroenen  van zijn boompje en overhandigd ons deze.

Na 3 dagen besluiten we om nog zo'n 5 miles verder de rivier op te varen naar Pomerão in Portugal. We zien dat de Sparkling too uit Lemmer ook aan de kleine  steiger ligt. Er is plaats voor 3 boten en we hebben geluk dat er nog een plaatsje vrij is.

Wederom een dorpje zonder winkels. Twee keer in de week komt de bakker in het dorp, mannen onderhouden groentetuintjes en gaan er dagelijks met hun bootjes opuit om te vissen. Verder heeft PomerĂŁo 2 kleine restaurants,  beide gerund door dames.   De menukaart van restaurant Maria is niet heel erg uitgebreid,  ze heeft varkenswangetjes met sla en friet op de kaart đŸ·đŸ˜Ź. Do as the locals do, eten rond 14.00 uur ,  glaasje wijn erbij en ook maar de wangetjes bestellen.  Ze waren zo ontzettend lekker klaargemaakt dat we nog twee keer bij Maria hebben gegeten.

We hadden in SanlĂșcar een behoorlijke voorraad groenten en fruit ingeslagen maar de voorraad was inmiddels al aardig geslonken. Het wordt ook steeds lastiger om het vers te houden,  want de temperatuur is dagelijks boven de 30 graden.  Een bewoner  van het dorp bood aan om ons met zijn auto naar een dorpje verderop te rijden waar een  buurtsuper was. Hier hebben we dankbaar gebruik van gemaakt, want daardoor konden we langer in PomerĂŁo blijven.🙏

Tijdens Ă©Ă©n van de avonden in PomerĂŁo werden we muzikaal verrast door Ina, een Duitse jongedame.  Ze stond bovenop de heuvel in het dorp te zingen onder begeleiding van haar gitaar.  Haar mooie zuivere stem weerklonk prachtig over de haven en we zijn samen met Robert  ,onze Schotse buurman , naar boven gewandeld. Zij genoot van ons als publiek en wij genoten van haar prachtige stem.🔝

Er was ons verteld dat we nog verder de rivier op hadden kunnen varen tot Mertola,  maar dan onder begeleiding van een gids die je voorgaat in een veerboot. Er liggen heel veel rotsen op deze route,  en we hebben  maar wijselijk besloten om met de taxi naar het mooie Mertola te gaan.

We liggen inmiddels weer in SanlĂșcar. We liggen hier nu met acht  schepen uit Nederland, waarvan er zes in Sanlucar hebben overwinterd. De sfeer is fantastisch, de verhalen zijn grootsđŸ€Ł

Het is erg warm  op het moment en we springen dan ook regelmatig even overboord. De stroming is erg sterk hier, zodat we rond doodtij veilig het water in kunnen. Omdat we al zover landinwaarts liggen is het gelukkig zoet water.

We hebben nog geen idee hoe lang we op de rivier blijven. Johannes is zo enthousiast dat hij  hier wel een stukje land of woning  met een eigen aanlegsteiger wil kopen🙈. Ik heb zo mijn bedenkingen.đŸ€”

15 mei om 7.00 in de ochtend staan we in ieder geval op het vliegveld van Faro om Jorn en Else op te halen.  We zien er ontzettend naar uit om te knuffelen en bij te praten, want dat is inmiddels al veel te lang jaar geleden.đŸ€—đŸ„°Â

Begin mei hopen we Luzan en Arnesto ergens hier in de buurt te ontmoeten, dat zou wel hĂ©Ă©l erg gezellig zijn. đŸ˜đŸ’ƒđŸ„°

En dan terugkijkend naar ons plan: overwinteren in Portugal en in het voorjaar langzaamaan weer terugvaren naar Nederland.  Maar.... wij hebben onze plannen bijgesteld,en  we gaan overzomeren in Nederland😎. Het leven aan boord  op de Vrijheid in Spanje en Zuid Portugal bevalt ons  zo ontzettend goed dat we de terugreis 'eventjes ' hebben uitgesteld.

De tickets  naar Nederland zijn geboekt voor 7 juni/ 3 augustus, en daarna? We wachten maar rustig  af waar de wind ons dan weer brengt.

ContinuarĂĄ đŸ˜€â›”ïžđŸ˜˜

1. Luuz &:Arnesto:
    12 april 2023
    Genieten ✹ prachtig om ons weer mee te nemen in jullie reis. Hier zien we ook naar jullie uit. 2 mei vliegen we naar Malaga. Blijven 2 nachtjes daar en reizen dan richting jullie. We laten ons leiden door wat er onderweg te beleven valt. We houden jullie op de hoogte waar en wanneer we komen. Hoop dat jullie ons ( hoop ik) đŸ€đŸ«Ł laten weten waar de Vrijheid ligt 😘😘v Blijf genieten saampies đŸŒ±đŸ„‚đŸŒŒđŸŒž
  2. Arnold Eisma:
    12 april 2023
    Weer een prachtig verhaal.
    Groetjes Arnold
  3. Pa:
    12 april 2023
    prachtige natuur mooi om daar te verblijven
  4. Trijnie en Johannes:
    12 april 2023
    Het is hier heel erg mooi, 👌
  5. Jan Hendrik:
    12 april 2023
    Mooi verhaal weer, leuk om mee te lezen !
  6. Monique Jonker:
    12 april 2023
    Wat een prachtig verhaal weer. Het blijft genieten om zo mee te kunnen leven.
  7. Klaas:
    13 april 2023

Het ziet er weer allemaal..mooi uit..mooi verhaal en mooie foto’s..

Behouden vaart..voor de volgende etappe

8. Tjitske de Vries:
    13 april 2023
    Oooh wat weer een super verhaal en schitterende fotos. Ik zou daar maar iets kopen đŸ€Ș
  9. Bas&aukje:
    Hoi varensgasten/levensgenieters,

goed idee om niet terug te varen naar NL en per vliegtuig hierheen to komen om de betere/warmere maanden te beleven. Prachtig verhaal en zoals ik het begrijp kunnen die lokale mensen met veel minder "meuk" toe dan wij hier.... Inderdaad, wat heb je nodig?
    De warme ontvangst van zo'n local zonder dat die je kan verstaan toont maar weer waar het om draait; verbinding is onbetaalbaar.

Veel plezier "down under in Europe"!

Bas&Aukje
  10. Ina & Peter:
    13 april 2023
    Wat een heerlijke ontwikkelingen weer.
    Het zit em niet in de naam om mooi te kunnen zingen helaas..ik ben nl een krassende knar.
  11. Trijnie en Johannes:
    29 mei 2023
    Wonen jullie al op jullie nieuwe stekkie?
  12. Grietje:
    13 april 2023
    Wat een heerlijk leventje hebben jullie.
    En wij kunnen lekker meegenieten.
    Door jullie positieve instelling wordt iedere uitdaging een mooi avontuur. Dat lukt niet iedereen😉
    Levenskunst!
    Veel plezier de komende weken, wij zien jullie graag weer verschijnen in juniâ€ïžđŸ·đŸŒŒđŸ”đŸ™‹â€â™€ïž
  13. Jolanda:
    14 april 2023
    Prachtig hoor heel mooi allemaal dat jullie dit mogen meemaken 😍
  14. Audrey:
    14 april 2023
    Fijn dat wij mogen meegenieten. Je beschrijft het zo mooi. Geniet van de mooie dingen en mensen die je tegenkomt.
  15. BĂ© Vijge:
    19 april 2023
    Interessante verhalen Trijnie en Johannes. Ik proef uit de tekst dat jullie geweldig genieten. Hou vol, dit maak je maar Ă©Ă©n keer mee.
  16. Joke:
    19 april 2023
    Wat heerlijk om zo te genieten. Begrijp dat het fijn is om Jorn weer te zien. Geniet van de mooie dingen, de natuur, de locals, het prachtige weer, heerlijke eten en geen stress van het moeten. Geef jullie gelijk dat jullie nog niet terugkomen. Groetjes Joke
  17. Hess van der Heide:
    19 april 2023
    Wat weer een prachtig verhaal. Zo zijn wij ook een beetje op reis.
    Weet je ook nog de achternaam van Jaap uit Mantgum?
  18. Trijnie en Johannes:
    20 april 2023
    Dijkstra, een boom van een kerel, 2 meter lang🙈😁
  19. Ina & Peter:
    30 mei 2023
    Hoi globetrotters, wij wonen sinds 2 weken op de Windsingel 26, 8375EE in Oldemarkt. Wat is het hier fijn wonen. Aardige mensen met een lager tempo. Wat is de Randstad dan druk.
    Peter zeilt momenteel met zoonlief vanaf Block van Kuffeler.
    Wij zijn heel blij met deze stap.
    Hebben jullie nog geen heimwee? Hahaha...
    Komen jullie graag eens bezoeken...
    Hartelijke groet van ons,
    Peter en Ina
  20. Trijnie en Johannes:
    4 juni 2023
    Dat klinkt allemaal fantastisch, fijn dat de 1ste indrukken zo goed zijn.
    Altijd welkom bij ons in Grou😁.
    Groetjes van onsđŸ™‹â€â™‚ïž