Gezelligheid ten top

14 mei 2023 - Ayamonte, Spanje

Wat een gezelligheid aan boord van de Vrijheid in Sanlúcar. Luzan en Arnesto zijn met hun huurauto ( Fientje) helemaal naar ons toegereden vanuit Malaga. Luzan en ik zijn al vriendinnen sinds de lagere school....oftewel zo'n 50 jaar😀. Vorig jaar voor ons vertrek hebben ze ons nog  getrakteerd op een heerlijke lunch bij ons thuis in de tuin.

Hoe mooi en bijzonder is het om elkaar in Zuid Portugal, op de Guadiana rivier,  dan weer te ontmoeten.

En dan eindelijk na een half jaar konden we Rinske en Martijn weer omhelzen, wat  een heerlijk moment 🥰. Voordat we met de veerboot naar de Spaanse kant voeren nog even een heerlijke pastel de nata gegeten 👌, je bent tenslotte wel in Portugal.

We hebben 2 fantastisch dagen gehad met zijn zessen. Leuke gesprekken gevoerd met de meest uiteenlopende onderwerpen. Grappige maar ook hele serieuze. De dames hebben gebreid en gehaakt...🙈, ik vond dat wel gezellig en huiselijk😁. Ze hebben kennis gemaakt met Jaap de pontbaas, Paul uit Ierland, Marcel uit Nederland en nog vele andere dorps en - bootbewoners. Stuk voor stuk bijzondere mensen met een verhaal.

Een  vaartocht naar Pomerão  mocht natuurlijk niet ontbreken.  Iedereen was erg onder de indruk van de schoonheid van de rivier en de omgeving , het was af en toe best wel stil aan boord😅. Vergelijkingen met Afrika en  Azie hoorden we voorbijkomen. Wij vinden het zo mooi dat we dit prachtige gebied aan  hun hebben kunnen laten zien,   je moet  de magie van de rivier zelf ervaren.  Hier noemen ze het ' the river glue'.

Bij Maria  weer de heerlijke varkenswangetjes en een schaal met suddervlees en  schelpjes verorberd. Maria is een ontzettende lieve vrouw.  Zij runt het restaurant alleen,  waarbij  ze af en toe hulp krijgt van haar vader die al behoorlijk op leeftijd is en ook nog eens slecht ter been. Chapeau 👌. Deze dag was  de warmste dag van de week, 36 graden, te warm om lang in het dorpje te blijven.  Tijdens de terugreis vonden we verkoeling  door emmers water over ons te gieten,  heerlijk verfrissend 👍.In Sanlúcar verder afgekoeld in de rivier,  geborreld op het voordek en  mooie herinneringen uit onze jeugd  opgehaald😉🤗. Een avond om niet snel te vergeten 😊.

Luzan en Arnesto zijn weer landinwaarts getrokken met 'Fientje', wij zijn nog een paar dagen in Sanlúcar gebleven.  Rinske en Martijn hebben nog een dagje  de toerist  uitgehangen  en hebben de Mina de São Domingas  en nog een paar omliggende dorpjes bezocht.

Afgelopen vrijdag het voorzeil gehesen en met de stroom mee zijn we rustig kabbelend de rivier afgevaren naar Ayamonte. Toch nog  heel  even de 6.2 knopen  aangetikt😁.

Een zwarte paella  als farewell diner gehad bij restaurant la Ribera in Ayamonte. De jongelui vonden het heerlijk,  wij waren iets minder enthousiast 😅.

En dan komt het akelige moment van afscheid nemen.  We hebben een  ontzettende leuke, fijne en dierbare tijd gehad. Mooie herinneringen zijn gemaakt🥰🤗

Samen met de veerboot naar Vila real de santo António waar de huurauto stond. Een knuffel, nog een knuffel  en dan is het stil.

Maar gelukkig niet voor lang. 😀.

Wij zijn vandaan de boot aan het soppen, wasje draaien en boodschappen doen, want morgen kunnen we eindelijk Jorn en Else weer omhelzen🤗. Ze blijven héél gezellig 11 dagen bij ons aan boord.

Wij hebben met Rinske in oktober ons doel bereikt, wat we destijds voor ogen hadden( Zuid Portugal) ,hoe mooi is het dat we dit nu aan Jorn en Else kunnen laten zien.

Dinsdag varen we weer de rivier op en gaan we al het moois aan Jorn en Else laten zien.

Ons plan is om daar een paar dagen te blijven en als de wind wat gunstig is zoeken we het ruime sop weer op richting Faro.

Continuará😀🛩😘

1. Haakje:
    14 mei 2023
    Wat een prachtig avontuur maken jullie, het gewone leven “ ooit” weer in Akkrum zal eerst wel weer wennen zijn😊
  2. Trijnie en Johannes:
    Het zal nooit wennen worden in Akkrum....we wonen in Grou🙈🤣🤣🤣🤣🤣
  3. Haakje:
    😮😮😮😮🙈🙈🙈
  4. Spriensma, R.I.I.:
    14 mei 2023
    De Vrijheid blijft een sociaal schip. Goed verhaal Trijnie. Je moet de verhalen bewaren en t.z.t. bundelen.
    Groeten van Reinder en Irene.
  5. Bas&Aukje:
    14 mei 2023
    inderdaad, dan kan t een schitterend reisboek worden..... hoe verder in de tijd, hoe waardevoller. Chapeau!
  6. Tjitske de Vries:
    14 mei 2023
    Oh wat mooi weer geschreven en zoooooo leuk te zien hoe jullie trui breien voor de winter in 38 gr😂😂😂
  7. Monique Jonker:
    14 mei 2023
    Jij? Haken en breien? Dat wil ik meemaken.
    Het is weer ee n prachtige beschrijving van jullie avonturen.
    Fijn dat Rinske en Martijn er waren en nu bijna Jorn en Elze.
    Nog een paar weken en dan zijn jullie weer een tijdje in Grou.
    Tot snel, 👋👋👋👋
  8. Trijnie en Johannes:
    Ik heb bepaalde talenten 🤣🤣
  9. Klaske:
    15 mei 2023
    Met z'n zessen aan boord geslapen? Lekker knus met 38 graden. Ik zie er naar uit om hier in Grou weer een terrasje met jullie te pakken !
  10. Trijnie en Johannes:
    Met zijn vieren😴😴. We konen eraan 😁🍷
  11. Jaap:
    15 mei 2023
    Hallo Johannes en Trijnie, wat weer een geweldig verhaal. Volgens mij kan trijnie wel een boek uitgeven. Je voelt gewoon wat ze schrijft. We kijken weer uit naar het volgende verslag . Grtjs Anna en Jaap
    Ps. Wij gaan weekje zeilen in Bretagne. Nog wat tips ? Wat is leuk, niet leuk ? 🤓
  12. Trijnie en Johannes:
    28 mei 2023
    Zeilen in Bretagne, prachtig. Wij zijn van Guernsey in een keer naar Roscoff gevaren, stuk van St Malo gemist. L' abre Wrach vonden wij prachtig. Camaret sur mer Audierne, ile st Groux, Benodet, Trinitet sur mer, allemaal prachtige havens. Crouesty vonden wij vreselijk. Een nieuwe stad/dorp zonder sfeerWaar begint jullie reis?
  13. Grietje:
    15 mei 2023
    Wat een lekker leventje aan boord van de Vrijheid!😍 en leuk gezelschap, geniet ervan met z'n allen.
    Ik heb ook een breiwerkje, dus als jullie weer in Grou zijn Trijnie....welkom😉
  14. Trijnie en Johannes:
    Gezellig 🔝😁
  15. Arnesto:
    19 mei 2023
    Nogmaals dank voor de prachtige tijd die met jullie en Rinske en Martijn hebben mogen doorbrengen op de 'Vrijheid' op de Guadiana rivier xxx!
  16. Trijnie en Johannes:
    28 mei 2023
    Jullie ook bedankt voor de prachtige dagen, voor herhaling vatbaar 😊👍👍
  17. Luuz &:Arnesto:
    20 mei 2023
    Wat al getikt word, je schrijft fantastisch. Je voelt bijna hoe het bij jullie is 😅 Bijna..... Wij mochten ervaren hoe het leven daar, waar jullie zijn IS. Geweldige dagen gehad, wat er drie waren leek wel een week. Ik snap jullie - " we zien wel " Fijn dat de kids ook mee genieten, om af en toe aan te wippen. Lieve 2, nog hartelijk dank voor de vrijheid op de vrijheid. En " we zien wel " ooit eens weer. Deze ervaring zullen wij niet gauw vergeten - nooit🩵♥️
  18. Jaap:
    4 juni 2023
    Beetje laat, bedankt voor jullie reactie. Wij starten in trinity sur mer. Vanavond overleg met medezeilers , ik zal jullie aanbevelingen zeker meenemen. Grtjs anna en jaap
  19. Trijnie en Johannes:
    4 juni 2023
    Gaan jullie flottielje zeilen?
  20. Jaap:
    5 juni 2023
    Nee. Met vrienden een week. En dan kijken waar we komen. Veel moois te zien lijkt me. Ze hebben een boot besteld die volgend jaar geleverd kan worden. Er is er 1 te huur in Europa en dat is in Bretagne . Om zeker te zijn dat ze de koop door laten gaan willen ze de boot eerst ervaring. Ze wilden niet alleen zeilen en daarom gaan we in totaal met 3 stellen een week zeilen. De boot is een JPK39. (Onbetaalbaar voor ons 😜) maar op deze wijze prima avontuur om mee te maken. Grtjs Anna en jaap
  21. Trijnie en Johannes:
    9 september 2023
    Hoe was jullie zeiltocht in Frankrijk? Volgend jaar weer deze kant uit?