Spanje

19 maart 2023 - Ayamonte, Spanje

Het is 19 maart en we liggen inmiddels al  een week in het mooie en  zonnige Ayamonte.

Overmorgen rond 10.00 uur reizen we af naar Alcoutim.  Een korte vaartocht van ongeveer 20 miles. We hebben 6 uur lang de stroom mee, ( 3 uur later in Alcoutim), zodat we rustig aan kunnen varen en kunnen genieten van de omgeving. Het is voor ons de 1ste keer dat we zo ver een rivier op gaan varen, het lijkt ons fantastisch en we hebben er ontzettend veel zin in.

De haven van Ayamonte ligt een eindje de rivier Rio Guadiana op en bij binnenkomst ligt  Portugal links en Spanje rechts, heel  bijzonder  zo’n natuurlijke grens.

Ayamonte is een karakteristiek stadje met witte huizen,  smalle straatjes en heel veel restaurants en winkeltjes. De pleintjes zijn omringd door palmbomen,  waardoor je heerlijk in de schaduw op een van de mooie met tegels versierde banken kunt genieten van alle  gezellige drukte.

In Portimão hebben we het sardientjes museum nog bezocht en een  afscheidsdiner bij ons aan boord gehad met Joop. Zijn vrouw heeft Portugal omgeruild voor een weekje op de latten in Oostenrijk.

Na bijna 2 maanden in Portimao te hebben gelegen was het  heerlijk om na zo'n lange tijd weer op zee te zijn.  De Vrijheid was net als wij helemaal in haar element.  We hebben de zeilen weer gehesen en met een lekkere bries zijn we eerst naar Culatra gevaren en 2 dagen later naar Ayamonte. Het is nog erg rustig op het water met plezierjachten en een plekje in een haven is dan ook zo gevonden.

En dan is de grote wereld weer heel klein. Wij liggen met de Dulle Griet  uit Vlissingen aan dezelfde steiger in Ayamonte. De eigenaar is de vader van een studiegenoot/vriend van Jorn. We hebben heel gezellig bij elkaar aan boord gezeten en verhalen uitgewisseld.

Naast al die gezelligheid steken we af en toe ook de handen uit de mouwen🤭

Afgelopen dagen hebben we hard gewerkt.  Johannes heeft van het onderwatertoilet een bovenwatertoilet gemaakt. Een verhoging van 13 cm voorkomt nu het overstromen van het toilet met het  buitenwater.

Het houtwerk zit weer prachtig in de lak, her en der plekjes bijgewerkt met verf,   het rvs gepoetst , kastjes opgeruimd, enz enz.

De temperatuur loopt al aardig op en het is hier nu ongeveer 24 graden,  reden voor ons om de dikke truien ergens achterin de kast te leggen en de  zomerkleding naar voren te halen 🌞😎

Na gedane arbeid laten wij ons heerlijk verwennen  met de meest lekkere tapas  bij Meson bar la Ribera. Het is altijd gezellig druk in het restaurant.  Lange tafels die bezet zijn  door families,  grote schalen met allerlei soorten vis worden verorberd en  de flessen wijn en water vloeien rijkelijk.  Aan temperament ontbreekt het de Spanjaard niet, vol passie worden er gesprekken aan tafel gevoerd, zowel  verbaal als non- verbaal😅.

Het is fijn om weer in Spanje te zijn.

Continuará 😀⛵️😘

1. Grietje:
    19 maart 2023
    Mooie wereld Johannes en Trijnie en mooi verwoord! Bon continuation❤️💋
  2. Trijnie en Johannes:
    20 maart 2023
    Wij volgen jullie reis ook dagelijks, wat een avonturen beleven jullie. Prachtig om dit samen met Daniel te ondernemen 👍😘
  3. Anne:
    20 maart 2023
    Mooie foto's om te zien, en een mooi ver haal om te lezen. Gr Anne
  4. Trijnie en Johannes:
    Dankjewel 😊
  5. Tjitske de Vries:
    20 maart 2023
    Wat weer een heerlijk verhaal. Fijn dat jullie zo lekker genieten. Hasta Pronto😘
  6. Trijnie en Johannes:
    20 maart 2023
    Jullie kunnen ook gaan aftellen een heerlijk vooruitzicht 👌😘
  7. Bas&aukje:
    20 maart 2023
    bedankt voor weer zo'n mooi scheepsjournaal. We genieten mee van de mooie verhalen en fotos van een voor ons onbekend gebied.
    Bas&Aukje
  8. Trijnie en Johannes:
    21 maart 2023
    Een aanrader, je kan hier schitterende wandelingen maken 👌
  9. Joke:
    5 april 2023
    Wat mooi te horen dat jullie zo genieten. Ga daar vooral mee door en ook met de mooie reisverhalen. ☀️
  10. Trijnie en Johannes:
    12 april 2023
    Heb er net weer een nieuwe op gezet 🤣