Portimao

7 maart 2023 - Portimão, Portugal

Feest op de Vrijheid. Na 3.5 week bij de werf te hebben gelegen zijn we afgemeerd in de jachthaven van Portimao.( inmiddels liggen we hier al bijna 4  weken😊). Al met al heeft de klus op de werf 2.5 uur geduurd.  De motor loopt weer als een zonnetje🌞 en we kunnen straks onze reis richting de grensrivier van Spanje en Portugal, de Guardiana rivier, met een gerust hart vervolgen.

De jachthaven van Portimão ligt aan de monding van Rio Arade en dichtbij de boulevard met de vele hotels,  restaurants en souvenirswinkels. Een prachtig breed strand ligt op 5 minuten lopen van de jachthaven.  Hoe luxe kunnen we het hebben 🥰

Onze 3 kleur is voltallig aanwezig in de haven, het is gezellig,  héél gezellig 😀.

We hebben de  prachtige oude klassieker van Pieter, de  Mad Carew, mogen bezichtigen.Tapas gegeten bij Renita en Joop op de Bluehemian,  geborreld op de Zen bij Yvonne en Paul. Koffie gedronken op de Wet gadget, de eigenaar is 83 en woont al 15 jaar samen met zijn vrouw op de boot in Portimao.

We zijn onze Franse vrienden natuurlijk ook niet vergeten en hebben regelmatig contact.  Ze liggen momenteel in de haven van Fuerteventura en zijn hun terugreis naar Frankrijk aan het plannen.  We hopen op een weerzien in Zuid Portugal,  maar dat wachten we maar rustig af....😬

Het valt ons op dat er naast  de Nederlandse  vlag ook heel veel boten met de Poolse vlag in de haven liggen. Zijn het Nederlanders die onder de dure zeebrief van Nederland proberen uit  te komen en onder Poolse vlag varen?

Wij zijn voor ons vertrek uit Grou een half jaar bezig geweest om een zeebrief te verkrijgen, wetende dat de autoriteiten in Spanje en Portugal moeilijk kunnen doen als je deze niet kunt laten zien. Moeilijk doen in de zin van de boot aan de ketting leggen.

Na een half jaar van van papieren opsturen, bellen, mailen enz enz, zijn we vertrokken zonder zeebrief en gokten we op de ICP en dat we geen problemen zouden  krijgen. ( de zeebrief geeft het  recht om de Nederlandse vlag te voeren,  een ICP daarentegen niet)

Er werd ons verteld dat de schepen in de haven van Portugese eigenaren zijn, maar onder de Poolse vlag varen, zodat ze geen belasting hoeven te betalen.

Ook wij kunnen op eenvoudige en goedkope wijze de Poolse zeebrief aanvragen,  maar Gdansk als thuishaven achterop onze boot gaat ons nét iets te ver🙈😅

De afgelopen 3 weken hebben we heel veel strand- en klifwandelingen gemaakt. Prachtige routes bovenlangs  en door de kliffen,  waarbij we af en toe op handen en knieën de steile hellingen moesten beklimmen. Ook de  ankerplaats bij Alvor bekeken, want  deze staat nog op onze lijst.

We hebben een paar dagen een auto gehuurd en de mooie binnenlanden van Portugal verkend.  Prachtige routes langs  de vele wijn- en olijfgaarden.

De oude mijnen van Mina de São Domingas hebben een onwisbare indruk op ons gemaakt. Wat vroeger een bruisend mijnwerkersdorp was  ligt er nu verlaten bij.  Ruïnes en het door zwavelzuur  vervuilde meer zijn de overblijfselen. Het water in de meertjes bij de oude mijnen zijn soms oranje/roze van kleur. We werden gewaarschuwd dmv borden dat het water giftig is. Hoe bijzonder dat dit gebied toch toegankelijk is voor publiek en het niet is afgezet met schermen.

( Het is teveel om er lang over uit te wijden, maar voor de geïnteresseerden is er heel veel informatie op internet te vinden over deze verlaten mijn).

De komende dagen lijken de weergoden het niet zo goed met ons voor te hebben.  Het worden een paar regenachtige dagen, voor ons dé tijd om het sardientjes museum te bezoeken. Portimão is tenslotte de sardientjes hoofdstad van de Algarve. We hebben de kuiptent maar weer uit de bakskist gehaald om zo  de leefruimte tijdens de regenachtige dagen  te vergroten. De geur van stamppot zuurkool met spekjes  hangt heerlijk in de boot. Helaas was dit het laatste uit Nederland meegebrachte pak  zuurkool uit de voorraadkast😪

Zoals het nu lijkt vertrekken we eind deze week oostwaarts. We gaan in Portimão nog even flink wat proviand inslaan,  omdat we uit ervaring weten dat de voorraad in de  supermarkt bij Culatra erg karig is.

We hebben  héél veel  zin om de zeilen weer te hijsen,  de rust van de ankerplaatsen op te zoeken en een boek te lezen.  Met alle gezelligheid in de haven en drukte in het stadje is het lezen er wat bij ingeschoten. 😊

Op naar nieuwe avonturen 😊

Continua 😀⛵️😘

1. Grietje:
    7 maart 2023
    Haa, eindelijk weer nieuws!
    Fijn hoor, de Vrijheid heeft weer haar vrijheid.
    Leuk om weer even mee te genieten van jullie reis. Goede vaart!
    💋❤️
  2. Trijnie en Johannes:
    7 maart 2023
    En wij genieten volop mee van jullie reis, wat een belevenissen en indrukken 👌,Heel veel plezier samen 😘
  3. Luuz &:Arnesto:
    Hè hè.....dacht ik ook Grietje🫣

Wat een variaties in belevenissen zeg! Ik zie jullie ook zo nog niet terug komen.....Jannes is nog lang geen 83 dusss.... Fijn dat jullie zuidelijker gaan. Jammer van wat slechter weer.....maar geeft ook weer andere sfeer.
    Veel plezier bij de Sardines 🐟🐟🐟
    Hughs & smok 😘 veur Johannes ok🫶
  4. Trijnie en Johannes:
    9 maart 2023
    Het was leuk bij de sardientjes, eten doen we ze niet. Ze worden geserveerd met kop en ingewanden 🤢
    Tût foar jim beide😘💋
  5. Ina & Peter:
    8 maart 2023
    Wat een heerlijke blog weer...wat een verrijking ook al die ontmoetingen. Als je zegt klif zie ik ons elkaar weer tegenkomen in Guernsey.
    Wij hebben ondertussen ook een nieuwe stek gevonden in Oldemarkt. Half mei de verhuizing.
    Ook heel spannend haaha..
    Goede vaart beiden!
  6. Trijnie en Johannes:
    8 maart 2023
    Dat was een bijzondere ontmoeting daar bovenop de klif bij Guernsey😀👍.
    Jullie heel veel succes met de voorbereiding van de verhuizing. Spannend, maar ook weer heel leuk!
  7. Wouter:
    8 maart 2023
    Wat weer een mooi verslag. Wanneer je het leest is het net of ben je ook in Portugal. Mooi dat jullie het ruime sop hebben gevonden. Blijf lekker genieten en vooral gezond blijven.
  8. Trijnie en Johannes:
    9 maart 2023
    Gaan we zeker doen😀👍. Jullie reis schiet ook al op. De koffers kunnen bijna van zolder🤣
  9. Jolanda:
    10 maart 2023
    Het is weer een pracht jullie verhaal mee te mogen maken veel plezier nog saampies 😀🙋🏻😘😘
  10. Arnesto:
    10 maart 2023
    Zuurkool kunnen we meenemen, wat missen jullie nog meer??
  11. Trijnie en Johannes:
    19 maart 2023
    We zijn helemaal happy😬
  12. Spriensma, R.I.I.:
    17 maart 2023
    We zijn gisteren teruggekomen uit Dubai. Veel beleefd, dat vertellen we later nog wel eens. Mooi dat de motor weer goed loopt. Pracht verhaal van jullie. Sardines kun je heus wel eten hoor. Wij volgen jullie verhalen met grote belangstelling en een gevoel of we er bij zijn. Wij wensen jullie goed weer en een goede vaart. Reinder en Irene.
  13. Trijnie en Johannes:
    19 maart 2023
    In juni komen wij weer naar Grou, we zijn benieuwd naar jullie belevenissen 😀