Nog meer gezelligheid đŸ„°

4 juni 2023 - OlhĂŁo, Portugal

Jorn en Else landden al vroeg in Faro en met het ov reisden ze verder naar Vila real de santo António,  waar wij ze van het station ophaalden.  Voordat we de ferry naar Ayamonte namen eerst een galau ( koffie) met een pastel de nata genuttigd.

Natuurlijk ook met Jorn en  Else onze geliefde rivier de Guadiana opgevaren en varkenswangetjes gegeten bij Maria. Er was ons door medezeilers verteld dat als we van een puur stukje natuur wilden genieten we een klein zijtakje van de rivier op moesten varen met de rubberboot.   Zo gezegd zo gedaan, het anker voor de ingang neergelaten en omstebeurten het kleine riviertje op. Jorn en Else kwamen helemaal enthousiast terug want ze hadden enkele schildpadden gezien. Onze nieuwsgierigheid was gewekt en we zijn van boot geruild. Onze medezeilers hadden niet teveel gezegd, het was er prachtig. We zagen schildpadden bovenop boomstronken,  grote scholen met vissen,  prachtige bloemen langs de kade. Jorn en Else hadden het in tussentijd druk met de Vrijheid, want het anker was gaan krabben en met nog  een meter of 4 tussen  wal en het schip hebben ze het anker opgehaald.  Wij zijn weer aan boord gestapt, de rubberboot erachter gehangen en rustig aan terug  naar SanlĂșcar gevaren.

Omdat Jorn en Else 11 dagen bij ons aan boord bleven hadden we zeeĂ«n van tijd om de zee op te gaan en naar Culatra en OlhaĂ” te varen.  Er stond een pittig zeetje bij de monding van de Guadiana rivier, en een stevige deining tijdens de 4 uur durende tocht op de Atlantische oceaan.  Iedereen is gelukkig gevrijwaard gebleven van zeeziekte 😀👍.

In Olhão de markthallen bezocht en  bbq vlees, verse groenten en een grote watermeloen ingeslagen  voor de bbq    ' s avonds op het voordek. Zoals op het filmpje te zien is werd het een gezellige diner dansant met prachtige salsa muziek. 💃

We hebben nog  een paar dagen  geankerd bij Culatra, heerlijke verse zalm gegeten bij André en de nodige kilometers gemaakt over het strand en over de velden.  Hilarische taferelen want het was opkomend water, waardoor we af en toe tot de knieën in het water stonden.

Jorn en Else zijn nog 2 dagen met  een auto op pad geweest en hebben o.a. de grotten van Benagil bezocht.

En dan komt weer het moment van afscheid nemen,  maar wat  hebben wij de laatste weken enorm genoten met zoveel lieve mensen bij ons aan boordđŸ„°

Vandaag is het 4 juni 2023.  Precies één jaar geleden gooiden wij om 12.00 uur de trossen los voor onze  zeilreis.  Vele ervaringen,  overwinningen en verhalen rijker met als hoogtepunt de oversteek op de Golf van Biskaje. De kapotte demperplaten en de aanvallen van de orka's waren de dieptepunten van onze reis. Waardevolle vriendschappen zijn ontstaan, waaronder de vriendschap met het Franse gezin. Zij liggen nu in Porto Santo en wachten op goede weersomstandigheden om terug naar Frankrijk te varen,  maar de Portugese noord maakt het ze lastig.

Wij zijn sinds het vertrek van Jorn en Else  rustig aan begonnen met de boot klaar te maken om op het droge te gaan.

De zeilen liggen inmiddels in de achterkajuit,  de bb motor ligt in de bakskist, her en der nog wat kleine klusjes voordat de boot  5 juni de wal opgaat in OlhaÔ.

Wij hebben straks in Nederland 2 maanden de tijd om te brainstormen wat onze vervolgreis gaat worden in het najaar.  Voorlopig staat de reis over de  50 miles lange Guadalquivir naar Sevilla bovenaan ons lijstje. En daarna.....???? Het wordt zuid, oost of west, maar zeker niet naar het noorden 😅

Continua đŸ˜€â›”ïžđŸ˜˜

1. Monique Jonker:
    4 juni 2023
    Wat een prachtige foto's weer. Ik kan me voorstellen dat julliexnog lang niet uit gereist.Maar voor ons wel heel fiin om jullie binnenkort weer eens te zien.
  2. Luuz &:Arnesto:
    4 juni 2023
    Ola, mooi verhaal weer. Fijn dat jullie nog op zee gevaren hebben met Jorn & Else. Leuk vooruitzicht Selvilla đŸ«¶ Maar eerst ff Ollandia. Velen zien naar jullie uit. Geniet ervan đŸ„°
  3. Nico & Thea:
    4 juni 2023
    Jeetje wat gaat de tijd snel.
    Ik heb jullie nog uit gezwaaid langs het PM kanaal.
    Wij hebben ook genoten van jullie avontuur . Mooie foto,s en vooral mooie en leuke reisverslagen.
    Oant gau yn Grou.
  4. Ginie:
    4 juni 2023
    Prachtig al die mooie foto’s!!
    Wat een reis. Leuk weer plannen maken voor het najaar, maar ook weer lekker even weer thuis te zijn. 😊
  5. Rita:
    5 juni 2023
    Mooi verhaal en foto's weer!
    Goede reis naar huis en tot ziens👍
  6. Tom & Karine:
    5 juni 2023
    Leuk verhaal. Gezellig zo met de fameli.
    Gowde reis naar huis!
  7. Joke:
    5 juni 2023
    Alweer een jaar geleden.....tijd gaat snel. Leuk om met jullie mee te mogen genieten van jullie avonturen. Goede reis terug en daarna de voorpret van nieuwe bestemmingen.
    Groetjes Joke 😘
  8. Arnesto:
    6 juni 2023
    Wat een mooi jaar! Veel plezier bij het maken van een nieuw reisdoel (en wij .. .volgen jullie graag weer:)!