Golf van Biskaje

30 juli 2022 - Santander, Spanje

Het gevoel van alleen op de wereld te zijn hebben we afgelopen 40 uur mogen  ervaren.

De golf van Biskaje, de beruchte golf waar veel over geschreven en gesproken wordt. Ik heb daar in Grou  ook wel wakker van gelegen, zal ik mee of vragen we een opstapper om mee te varen. Ik ben inmiddels zo gewend en vertrouwd met al het water om ons  heen dat ik dit avontuur niet wilde missen.

De weersomstandigheden leken uitstekend voor de komende dagen, we zitten in een hoge drukgebied dus stabiel weer met een wind kracht 3 a 4 uit het noordoosten.

27 juli om 06.00 zijn we in het schemer de haven van La Rochelle uitgevaren voor een zeiltocht van 200 miles naar Santander.  We voeren met nog 2 schepen op wat mij wel een prettig gevoel gaf,  maar helaas ter hoogte van Royan gingen zij beide weer richting de Franse kust en waren  we helemaal op onszelf aangewezen.

De wind deed niet wat voorspeld was,  hij kwam uit het zuiden en ja die richting moesten wij nu net uit. De motor maar bijgezet tot 's avonds 5 uur. De wind draaide toen iets naar het zuidwesten met een kracht van 4 beaufort,  waardoor we scherp aan de wind verder konden zeilen. Dan ervaar je de rust en stilte. Een geluksmomentje? Absoluut 👌

We genoten van een heerlijke pasta die Johannes in de kombuis had bereid.  Vanwege de golfslag moest ik de hele tocht  buiten aan dek blijven, want binnen draait mijn maag wel 180 graden om🤢. Johannes heeft het 2 dagen druk gehad met koken, koffie zetten, ontbijt maken enz enz.😘

Rond half 10 viel  de schemer langzaam in en ik voelde  wel wat onrust in mijn lichaam wat gelukkig al snel wegebte. Het boek weggelegd  en samen gekeken naar de  mooie zonsondergang. En dan is het donker, pikkedonker nog wel, want de maan kwam niet tevoorschijn. De  horizon was niet te zien,  het was één grote duisternis.  Maar wat hing er een  schitterende sterrenhemel boven ons,  zo helder hebben we het nog nooit gezien.We zaten stil naast elkaar onder de pet (sprayhood) en hoorden  de golven aan komen rollen. ( misschien maar beter dat we ze niet zagen, want ze waren flink hoog). De boot sneed ze prachtig aan en we gingen met een snelheid van gemiddeld 5.5 kn richting de Spaanse grens. We probeerden omstebeurten even een powernap te doen, maar de ogen  wilden niet meewerken 🤨. Ieder half uur keken we goed rond of we toch nog  ergens de verlichting  van een boot zonder ais konden zien, maar deze zijn we gelukkig niet tegengekomen. De plotter liet rond 3 uur het 1ste dichtstbijzijnde vissersschip zien die richting het noorden voer en nog op een afstand van zo'n 20 miles.

En  langzaamaan zagen we het weer licht worden, de 1ste zonnestralen lieten zich zien en de dekens konden weer naar binnen. De wind draaide weer naar het zuiden en we besloten om  de motor maar weer aan te zetten, want we wilden voor zonsondergang in de haven van Santander liggen. We zagen ,op het vissersschip na, nog steeds geen schepen om ons heen, maar wel ontelbare groepen dolfijnen.  Een nachtje niet slapen begon zijn tol te eisen  en we deden af en toe een heel klein hazeslaapje van 5 minuten 😴.

En dan eindelijk rond 15.00 zagen we de kust van Spanje. Hoge bergen  in de verte die langzaam dichterbij kwamen. Het beleefdheidsvlaggetje moest nog even opgehangen worden, de zeilen gestreken en rond 19.00 uur lagen we in de haven van Santander, zo'n 2.5 miles rivieropwaarts.

We hebben een flesje open getrokken en getoost op deze onvergetelijke belevenis🥂

Het was een ervaring/avontuur die we nooit meer zullen vergeten. Het is moeilijk om het gevoel hierbij op papier te zetten, maar het is zo bijzonder, uniek en waardevol dat we dit met 2en  gedaan hebben🥰

Wordt vervolgd😀⛵️😘

1. Jenneken Wagenaar:
    30 juli 2022
    Nou, weer een heel.avontuur!
  2. Trijnie en Johannes:
    En op naar de volgende😅
  3. Monique Jonker:
    30 juli 2022
    Wow, wat een prachtige log weer. En soms kan en hoef je het ook niet beter te verwoorden.
    En nu lekker aan de tapas en Riocha.
  4. Trijnie en Johannes:
    31 juli 2022
    We hebben gisteren genoten van de tapas en een riocha👌🍷
  5. Arnesto:
    30 juli 2022
    Eens, je omschrijft het heel goed👌ik ervaar het bijna zelf🙂❗
  6. Trijnie en Johannes:
    😊😁
  7. Anne en Marlies:
    30 juli 2022
    Gaaf hoor. Fijn dat jullie deze oversteek goed doorgekomen zijn.
  8. Trijnie en Johannes:
    31 juli 2022
    Geen enkel mankementje tot nu toe🤞🤞
  9. Jaap:
    30 juli 2022
    Super, wij zijn tot blankenberge gekomen 😜en zijn al trots. Laat staan wat jullie doen! Grtjes anna en jaap
  10. Trijnie en Johannes:
    31 juli 2022
    Wij deden ook eerst Blankenberge en dat smaakte naar meer😀
  11. Grietje:
    Wat een mooie belevenis het ontroert me gewoon. Fantastisch toppers! Dankje 💋❤
  12. Trijnie en Johannes:
    Je moet die zeebenen van Trijnie eens zien 💪😀
  13. Trijnie en Johannes:
    Wat lief 🥰
  14. Eric:
    31 juli 2022
    Onder het genot van een Hertog Jan geniet ik van jullie mooie reisverslag.
  15. Trijnie en Johannes:
    31 juli 2022
    Er wel wat bij eten hoor 😄
  16. Tjitske de Vries:
    31 juli 2022
    Wat weet een mooi verhaal. Wat spannend zoooooo donker en toch zooooo mooi. Toppers. En mooie fotos (leuk tegeltje🤪)
  17. Trijnie en Johannes:
    31 juli 2022
    En het tegeltje vinden we zoooooo mooi🥰😁
  18. Audrey:
    31 juli 2022
    Weer een super verslag. Dapper dat je gegaan bent. Om dit samen te mogen beleven zal altijd bij jullie blijven.
    Kijk uit naar het volgende verslag.
  19. Trijnie en Johannes:
    31 juli 2022
    We houden jullie op de hoogte van onze avonturen 😁
  20. Spriensma, R.I.I.:
    31 juli 2022
    Ik ben onder de indruk van jullie belevenissen.......geweldig.
  21. Trijnie en Johannes:
    31 juli 2022
    Nog geen enkel mankementje gehad: de Vrijheid doet het geweldig, dus de voorbereiding was goed.
  22. Spriensma, R.I.I.:
    31 juli 2022
    Wat dat betreft ben jij een oude ROT in het vak en was die voorbereiding jou wel toevertrouwd. We hebben dat bijna een jaar lang kunnen aanschouwen. Goeie vaart.!
  23. Ina & Peter:
    2 augustus 2022
    Wat een geweldig avontuur en zo mooi beschreven Wat een end. Ik word al draaierig en misselijk bij het lezen.
    Volgens Peter is Johannes een echte zeeman, maar voor mij ben jij dat ook Trijnie. Lady of the lake in dit geval the sea.
  24. Trijnie en Johannes:
    3 augustus 2022
    Op naar het volgende avontuur 😁
  25. Joke:
    4 augustus 2022
    Wow wat een avontuur. Wat fijn dat jullie dit samen kunnen doen en genieten. En ontzettend leuk om het te volgen 😘
  26. Trijnie en Johannes:
    6 augustus 2022
    mooi dat we ons avontuur kunnen delen 😊👍
  27. Jolanda:
    4 augustus 2022
    Wat een belevenissen zo saampies, prachtig, mooie verhalen en mooi verwoord. Geniet ervan daar doen wij dat hier 😀🙋🏻😘
  28. Trijnie en Johannes:
    Genieten doen we zeker 😁👌
  29. Hess van der Heide:
    5 augustus 2022
    Stoer hoor Trijnie. Vroeger wij met z'n tweeën met de veerboot het IJsselmeer over naar Enkhuizen omdat het zo hard waaide en de jongens met het skûtsje en kijk nu.
    Petje af maar je natuurlijk ook een hele goede schipper. Super mooi verhaal.
  30. Trijnie en Johannes:
    6 augustus 2022
    Hahaha, dat herinner ik me nog heel goed, wat een helden waren wij🤣
    Grou doet het maar goed met skûtsjesilen😁👍