Ria Formosa, de Wadden van Portugal en Olhaõ

31 oktober 2022 - Culatra Island, Portugal

Ria Formosa bij Faro wordt ook wel de Wadden van Portugal genoemd, maar dan ga je wel 100 jaar terug in de tijd.

Het bevindt zich tussen Faro en Tavira en omhelst een 60 kilometer lange lagune met daaromheen een labyrint van eilanden, schiereilanden, zandbanken, witte stranden en  duinen. Wat een  verademing na  Vilamoura met de luxe schepen, de luidruchtige bierdrinkende,  voornamelijk Engelse toeristen. Hier staan de obers je buiten op straat op te wachten en proberen je naar binnen te lokken.

We liggen nu heerlijk voor anker bij Ilha da Culatra tussen zo'n 30 andere schepen.  Het valt ons op dat er heel veel boten onbemand zijn en blijven.  Een Amerikaans echtpaar vertelde ons dat zij vanwege het visum 3 maanden buiten Europa moeten blijven.  Ze laten hun zeilboot 3 maanden bij Culatra voor anker liggen. Gewaagd vinden wij. Ze hebben een catamaran van 8 meter breed en moeten dubbel havengeld betalen, wat een en ander dan wel verklaart 🤣

Rinske is inmiddels weer naar huis, maar wat hebben we een heerlijke 2.5 week gehad samen. Gevaren in de mist, kennis gemaakt met  en afscheid genomen van onze Franse vrienden,  dolfijnen gespot, gebarbequed aan dek, de grot van Benagil bezocht in alle vroegte en ankeren bij Culatra.

Hier 's ochtends een duik in het  water, om daarna te genieten van een ontbijtje aan dek met verse broodjes, een gekookt eitje en DE koffie😁. Al luierend een boekje lezen in de hangmat.

Met het rubberbootje voeren we naar de wal waar we onze ogen uitkeken over de vele  kleurrijke vissersscheepjes.  Mannen zijn in de haven bezig met het repareren van de netten. Kinderen zijn aan het vissen en halen emmers vol inktvis uit het water. De mannen en vrouwen zitten later op de dag in het restaurant en drinken de nodige biertjes.  Sagres buiken worden de buiken van de mannen ook wel genoemd😬.  We zien mooie, maar ook verwaarloosde huisjes. Er is één verhard pad door het dorp wat overgaat in een lange boardwalk. Deze gaat door een prachtig natuurgebied met kleine duinen en bracht ons tot aan het mooie witte strand.

Op de terugweg naar het dorp bezochten we de supermarkt voor verse groenten,  maar één blik op de ' verse 'voorraad deed ons besluiten om een restaurant op te zoeken😅

We hebben heerlijke clams, gamba' s en verse sla gegeten in een lokaal familie restaurant. André, de zoon van  23 jaar oud  sprak goed Engels en kon ons veel vertellen over het eiland.  Hij werkt overdag als kleuterleider, 's avonds in het restaurant en daarnaast is hij de ambassadeur van het eiland.

Het dorpje Farol aan de oostkant van het eiland bestaat voornamelijk uit 2de huizen, en is helaas bijna een spookdorp.  Ontzettend  jammer want  de locatie van het dorp is prachtig,  hier zie je  namelijk alle schepen in- en uitvaren. Er is nu een verbod om op dit eiland een 2de huis kopen.

Omdat het weer om zou slaan naar een paar regenachtige dagen met veel wind,  besloten we de luwte van de haven van Olhao op te zoeken. Een schitterend tripje  tussen de zandbanken door in ondiep water. We hadden geluk, want er was nog één plaats vrij in het vissershaventje.

We wandelden naar het natuurgebied bij Olhao en zagen enkele flamingos,  ooievaars en zilverreigers. Dit gebied is een walhalla voor vogels en natuurliefhebbers 😁.  Verderop zagen we een grote zoutberg. Hier wordt nog op ambachtelijke wijze zout gewonnen, gebruik makend van eb en vloed. We hebben onze ogen uitgekeken👍👌

Vanuit Olhao hebben we de trein naar Tavira genomen, en zijn we met een uber naar het vliegveld van Faro gereden, vanwaar we helaas  afscheid van  Rinske hebben genomen. Het is stil en we moeten erg wennen dat Rinske niet meer meevaart🤗

We liggen nu alweer een aantal nachten voor anker bij Culatra,  want we krijgen niet genoeg van dit prachtige gebied.

Onze 1ste nacht voor anker hier bij Culatra is er 1 om niet meer te vergeten. We lagen heerlijk te slapen in het vooronder tot we om half 5 een harde klap hoorden  gevolgd door nog een klap. We dachten eerst dat het geluid van golven waren van voorbij varende vissersschepen. Toch maar even uit bed, Johannes gaat naar buiten en ik kijk door het raam en zie 2 zonnepanelen op nog geen  halve meter voorbijkomen. Is er een boot op drift geraakt en heeft  ons opgezocht om tegenaan te botsen. Ze hadden maar 20 meter ketting uitstaan bij een diepte van 8 meter....niet slim 🙈

We zagen ze verderop het anker weer uitgooien en wij hebben de boot even snel geïnspecteerd en zagen dat we aardig wat lakschade hadden.

Tot onze verbazing zagen we de volgende ochtend dat de veroorzaker het anker ophaalde en richting de vaargeul voer. Johannes is snel in de rubberboot gesprongen en gezegd dat ze even bij ons langszij moesten komen. Ze ontkenden dat ze weg wilden varen, maar ze wisten niet welke boot ze hadden geraakt...nou van deze gaan er niet 12 in  een dozijn😅

Maar goed, na een hoop heen en weer gepraat en moeilijk doen  hebben we  het af kunnen handelen.

We liggen nu in heerlijk rustig vaarwater en gaan dagelijks de wal op.

We hebben het hele eiland verkend en vele kilometers in de benen.  Door het mulle zandstrand van oost naar west gewandeld, waar we een aangespoelde teddybeer en een dode schildpad tegenkwamen.  En dan houdt het strand op en staan we  in één keer bij een  breed  struikgewas. Er is geen pad aangelegd en dan staan we voor de keuze. Het hele eind weer terugwandelen of met de blote benen door de struikjes op zoek naar iets van een pad. We besluiten het laatste maar te ondernemen,  want we willen ook voor donker terug zijn in het dorpje.  Het was nog eb en we kwamen uiteindelijk bij een droge rivierbedding  die we gevolgd zijn en ons bij het strand bracht.

Voordat we terugvoeren naar onze boot  hebben we  weer heerlijke gamba' s  bij André gegeten. Ik durf het bijna niet op te schrijven maar we moesten 21 euro betalen voor een complete maaltijd met sla en friet,  een wijntje ,biertje en koffie na. Ik denk dat we de komende dagen weinig in de kombuis te vinden zijn😅🤣

Geen dag gelijk hier 🙃👌👍

Als jullie de foto's van links naar rechts scrollen zien jullie geen titel daarbij. Als je de titel bij de foto's en  filmpjes wil lezen dan bij de foto naar beneden scrollen😊

Continua 😁⛵️😘

1. Luuz &:Arnesto:
    31 oktober 2022
    Het is te mooi☀️Fijn dat je dit deelt. Geen verhaal gelijk 🤗
  2. Trijnie en Johannes:
    2 november 2022
    Fijn dat jullie zo mee kunnen genieten 🤗
  3. Jenneken Wagenaar:
    31 oktober 2022
    Mooi verhaal weer. Ik wist niet dat er zoveel eilandjes daar voor de kust lagen.4 Heel bijzonder!
  4. Trijnie en Johannes:
    31 oktober 2022
    Het is echt een prachtig gebied, het is nu heerlijk rustig, het zal in de zomer wel anders zijn.
  5. Bé Vijge:
    31 oktober 2022
    Supertrip maken jullie, alle respect.
    Veel plezier nog.
  6. Trijnie en Johannes:
    2 november 2022
    Genieten volop en de ervaring opgedaan bij de hal komt goed van pas.
  7. Spriensma, R.I.I.:
    31 oktober 2022
    Ja, een bizonder leven op deze manier. Gambas zijn voor mij ook de lekkerste zeegerechten. Gaat Johannes ook vissen vangen ? Over 14 dagen gaan Jan en Ge ook weg , dus dan is het een mooi moment om hier even vakantie te houden. We hadden hier van de week 24 graden dus daarom hoeft het niet over te gaan. Groeten van Reinder en Irene.
  8. Trijnie en Johannes:
    2 november 2022
    Het leven op het zoute water bevalt heeeeel goed. De vissen worden ons gratis door de plaatselijke bevolking aangeboden( 90% is visser). Ik ga wel 2 keer per dag te zwemmen met snorkel op tussen de vissen.
    Groeten aan de andere buren.
  9. Monique Jonker:
    31 oktober 2022
    En weer een prachtig reisverhaal. Ik blijf genieten.
  10. Trijnie en Johannes:
    1 november 2022
    Wij blijven ook genieten, iedere dag weer😊🤗
  11. Bob.:
    1 november 2022
    Jullie maken aardig wat mee mooie verhalen geniet ervan.
  12. Trijnie en Johannes:
    2 november 2022
    Er gebeurt iedere dag wel weer iets 😁👍
  13. Wouter:
    1 november 2022
    Prachtig verhaal en nog mooiere foto’s. Wat een goede keus van jullie om dit op deze manier te doen. Blijf genieten en carpe diem
  14. Trijnie en Johannes:
    2 november 2022
    Gaan we doen en tot gauw in Grou😁🙋‍♂️