Olhaõ

28 november 2022 - Olhão, Portugal

Een update van de afgelopen 3.5 weken

We hebben een fantastische tijd gehad bij Culatra. Zo uit ons warme bed het water in. Het was even doorbijten, maar dan is het  puur genieten. Een paar rondjes om de boot zwemmen,  afspoelen met zoet water en dan ontbijten in het zonnetje. De voorraad DE koffie is alweer aardig geslonken en we zullen binnenkort weer op zoek moeten gaan  naar een goede vervanger.

Voor anker genoten we van de rust, die af en toe verstoord werd door de snel varende vissersbootjes en ferries.

We lazen een boek,  gingen dagelijks met onze rubberboot naar het eiland voor onze wandeling en zorgden dat we voor zonsondergang weer aan boord waren.Met een glas wijn zaten we op het voordek en keken we naar dit prachtige schouwspel.  Iedere dag is dit weer anders en altijd adembenemend mooi.

Na een dikke week voor anker te hebben gelegen begonnen de accu's langzamerhand in capaciteit in te leveren.  De koelkast moet de kaas, biertjes enz wel koud houden dus we hebben de tot nu toe ongebruikte Honda generator aan het werk gezet. Boven verwachting goed, na 4 uurtjes draaien waren de accu's  weer helemaal opgeladen.

Na 11 fantastische dagen voor anker te hebben gelegen bij Culatra  hebben we de haven van Olhaõ weer opgezocht.

Zoals op de foto's te zien is, is het opletten geblazen bij het binnenvaren van de haven.  Het vaarwater is erg nauw en bij laag water liggen de boeien op het randje van de zandplaten.

We zijn min of meer ook noodgedwongen naar de haven van Olhaõ gevaren, want onze  voorraadkast begon aardig leeg te raken. De  2 kleine supermarkten op het eiland boden niet de meest verse producten aan en daarnaast was de keuze heel erg beperkt.

De voorraadkast is inmiddels weer aangevuld. De versproducten proberen we zoveel mogelijk van de dagelijkse  indoor markt te halen. Het fruit en de groenten liggen kleurrijk uitgestald in de vele kraampjes, het ruikt heerlijk als je de hal binnenloopt. Op één van de vele terrasjes  drinken  we een heerlijke kop Galão koffie met een pastel de nata als lekkernij  erbij😁👌

We hebben besloten om  in ieder geval een week  in de haven van  Olhaõ te blijven. De weersvoorspellingen lijken minder gunstig om te ankeren en we vinden Olhaõ een heerlijke plaats om langere tijd te verblijven.

Vanaf hier hebben we  de trein naar Faro genomen. Het oude ommuurde stadsgedeelte is prachtig met de kleine witte huisjes en smalle straatjes.

De ooievaars die in het natuurgebied Ria Formosa leven bouwen hun nesten op één van de vele hoge daken  of op schoorstenen.

We zijn samen met onze Noorse buren naar een jazzconcert geweest aan de boulevard in Olhaõ.  Voor anker liggend hadden we  al kennis gemaakt met Inga. Zij was  alleen aan boord, haar vriend was aan het werk op een olieplatform. Moedig om een dikke week alleen voor anker te liggen

Zij zijn inmiddels  richting Marokko vertrokken en wij liggen nu nog met Øivind, een  Noor in de kleine passanten haven.

Toeval bestaat??

Øivind is  6 jaar geleden langs Grou gevaren en één van Johannes zijn vrienden heeft destijds (23 november 2016) deze  prachtige houten boot (Vaare) op de foto gezet en op fb geplaatst. Fb liet  op 23 november 2022 deze foto  als herinnering zien. Via marinetraffic zag deze vriend dat Øivind met de  Vaare nu onze buurman is in Olhaõ. De wereld is oh zo groot maar toch ook  weer heel klein.

We zijn erg onder de indruk van Olhaõ en de omgeving. Het is momenteel springtij, waardoor het verschil tussen eb en vloed enorm is. Het blijft een fascinerend natuurverschijnsel.  Het ene moment zie je alleen land met riviergeultjes, 6 uur later zie je alleen maar water.

Tussen Olhaõ en Faro ligt een prachtig natuurgebied, waar je fantastische wandelingen kunt maken. Bij laag water zie je vele mensen met schepjes op zoek naar schelpen op de  drooggevallen zandbanken.  Uren staan ze gebukt om een maaltje clams te vinden ofwel voor de verkoop of voor eigen gebruik.

Halverwege het tij wandelen ze tot hun middel in het water terug naar de vaste wal met hun emmer met schelpen.

Bij vloed loopt het gebied niet helemaal vol en kan je over smalle dijkjes het rustige natuurgebied bewandelen. Het brengt je langs de zoutpoelen en de vele vogels.

Naast dit vele genieten wordt er af en toe ook geklust aan de boot. Johannes heeft de raamrubbers van de achterkajuit vervangen en al het  houtwerk hebben we weer strak in de lak gezet.

Wij hebben het  na een week nog steeds zo  ontzettend naar onze zin in Olhaõ dat we overwegen om tot begin januari te blijven om daarna naar de werf in Portimao te varen. Daar gaat de boot waarschijnlijk op de kant voor een aantal grotere klussen.

We volgen het wk voetbal nauwgezet, en juichen samen met de Portugezen wanneer Ronaldo scoort. De sfeer op de terrasjes is fantastisch, auto's rijden al claxonnerend langs. Geen opstootjes of rellen,  het is puur genieten van de wedstrijden en de mensen om ons heen.

Onze vlucht van 14 december is gecanceld en we vliegen nu 17 december naar huis om kerst en oud en nieuw te vieren met onze lieve familie,  vrienden,  buren enz enz.

4 januari 2023 begint voor ons het  nieuwe avontuur in Zuid Portugal en dan maar kijken wat het vervolg gaat worden.  Het scheepsleven bevalt ons zó goed dat.......😁

Continua 😁⛵️😘

1. Audrey:
    28 november 2022
    Een geweldig leven zo. Prachtig die foto's. Hoef niet te zeggen om ervan te genieten. Dat doen jullie al. Fijn dat wij ook een beetje mee mogen genieten. SUPER.
  2. Trijnie en Johannes:
    28 november 2022
    Klopt Audrey, het is ook geweldig. We vinden het alleen maar mooi dat jullie zo een beetje met ons mee kunnen reizen 😀😘
  3. Rita:
    28 november 2022
    Idd Super om mee te beleven!!
  4. Trijnie en Johannes:
    😀🫠😘
  5. Arnesto:
    28 november 2022
    Ronaldo is hier een beetje uit..., maar Nederland mag ook nog wel loskomen! Maar er is nog tijd... veel plezier nog daar en dan uitkijken naar de Kerst in NL.
    Gr. Arnesto
  6. Trijnie en Johannes:
    2 december 2022
    Ronaldo is bij ons ook een beetje uit, maar dat laten we hier maar niet merken 😅
    Morgen Nederland maar weer aanmoedigen 👍💪🇾🇪
  7. Jolanda:
    1 december 2022
    Geweldig je went al aardig aan dit leventje merk ik 😀 Geweldige ervaringen prachtig om mee te maken en ik zo ook een beetje. Plezierig nog saampies 😘
  8. Trijnie en Johannes:
    2 december 2022
    Ben helemaal gewend om op zo'n kleine ruimte te leven, het gaat fantastisch 😁👍Fijn dat je zo meereist met ons😘
  9. Tjitske de Vries:
    5 december 2022
    Wat weer een prachtig verhaal. Ik zie het zo voor me. Heerlijk!!!
  10. Luuz &:Arnesto:
    6 december 2022
    ..... Machtig MOOI je verhaal & foto's..... ( Heb er verder geen woorden voor) Verheug me alweer op je volgend verhaal & super posities🌄🌅 die mooie plaoties opleveren. Groetjes 😘😘