Nazaré, Peniche, Cascais en Lissabon

29 september 2022 - Lissabon, Portugal

16 september.

It's time to say goodbay.....onze Franse vrienden vertrekken vandaag richting Madeira en wij zakken verder zuidwaarts.

We zijn  zo'n 6 weken samen opgetrokken en hebben een band gekregen met dit  leuke gezin. Wat hebben we gelachen om de engelse uitspraken. Alexander noemde Johannes zijn boss, zijn teacher,  ik werd  meteo Trini genoemd 🤣.

Een traantje weggepinkt op de steiger  nog even geknuffeld en samen de haven van Figueira uitgevaren, waarna we ieder onze eigen koers zochten. Zij naar Madeira en wij verder zuidwaarts naar Nazaré dat  wereldberoemd is  vanwege de metershoge golven en natuurlijk het surfen. Wij hebben de surfers helaas niet aan het werk kunnen zien, want de golven waren niet hoog genoeg. Even met de kabelbaan naar de top van de Kaap Sitio, vanwaar je een prachtig uitzicht hebt op de stad, de zee, Peniche en  Ila de Berlengas.

Aan de boulevard van Nazaré  hebben een aantal dames op leeftijd kleine kraampjes met gedroogde vis die ze al schreeuwend  en roepend aan de man proberen te krijgen.  De vrouwen zijn  traditioneel gekleed met 7 rokken en een hoofddeksel, en dat met die hitte🥵

17 september.

Na Nazaré hebben we één nacht in de kleine haven van Peniche gelegen. Hier kennis gemaakt met Hugo, een Nederlandse jongeman van 27 jaar die de wereld rond reist met zijn zeilboot.

Af en toe zeilt hij alleen, maar meestal varen er  1 of 2 opstappers met hem mee. Voor de geïnteresseerden onder ons😉, hij vraagt 20 euro per dag pp en dan is alles verder inclusief.

En dan 's avonds krijgen we een berichtje van Alexander, ze hebben hun reis naar Madeira voorlopig moeten opgeven, want drie van de vier waren erg zeeziek.  Weinig wind,  hoge golven en veel deining, ze zagen het niet zitten om zo verder te varen. We zouden ze de volgende dag in Cascais weer ontmoeten. We hadden ontzettend met ze te doen, eindelijk de moed verzameld en dan dit.

18 september.

Van Peniche naar Cascais  was een kort   tochtje en wederom eventjes in de mist moeten varen.  Cascais heeft een prachtige baai om te ankeren,  waar het dan ook vol lag met schepen. We hadden het anker nog niet neergelaten of Alexander zat al bij ons aan boord,  om de ervaring van die ene nacht met ons te delen. Emotioneel vertelde hij zijn verhaal.  Wij complimenteerden hem vanwege goed zeemanschap, de beslissing nemen om terug te gaan met je gezin.

Over een paar dagen lijkt het weer stabieler, de wind komt dan  uit het  noordwesten en dan gaan ze het avontuur weer aan.

De haven van Cascais  is erg duur en het viel ons  dan ook op dat er ontzettend veel  Nederlanders voor anker lagen in de baai, go Dutch😬😜.

21 september.

En dan nemen we voor de 2de keer afscheid van onze vrienden.  Drie keer op de scheepstoeter geblazen als afscheidsgroet en ze uitgezwaaid.

Drie uur later lagen ze alweer voor anker in de haven van Cascais🙈,  problemen met het grootzeil en dat konden ze al varend zelf niet repareren.

Het is inmiddels 29 september en we liggen al een aantal dagen samen in een haven in Lissabon. Het zeil is gerepareerd, maar de weersomstandigheden waren niet goed om naar Madeira te varen. Vanwege de harde wind hebben we  de ankerplaats verlaten en een rustig plekje in de stad opgezocht.  Het is geen straf om langere tijd in Lissabon te liggen, de stad is prachtig met de vele historische gebouwen en monumenten.

We hebben ons twee dagen rond laten rijden op een hop on - hop off bus. Heerlijk buiten op het  zonnedek hebben we genoten van al het moois dat voorbijkwam.

Oude fabrieksgebouwen langs de boulevard zijn omgetoverd tot prachtige restaurants en clubs, fantastisch dat deze gebouwen bewaard zijn gebleven.

Met de bus door het mooie Alfama gereden. Deze oude wijk op één van de zeven heuvels vinden wij de mooiste wijk van Lissabon. Het is het enige stadsgedeelte dat de aardbeving in 1755 redelijk goed overleefde. De wijk heeft een pittoreske uitstraling met zijn  smalle steile straatjes, de kleine restaurants en de vele ambachtswinkeltjes.

We hebben de beroemde tramrit 28, die je door de straatjes van Alfama rijdt overgeslagen,  de wachtrij was enorm en iedere cm binnenin de tram was benut. Dat was aan ons niet besteedt in tegenstelling tot de vele terrasjes en de heerlijke galão koffie.

Eind deze week denken we weer verder te varen, via Sines naar Zuid Portugal,    waar we Rinske met open armen zullen ontvangen 🤗🥰

En wat doen onze Franse vrienden? Drie keer is scheepsrecht🤔🤞? Ook dat wordt vervolgd😅

Continua😁⛵️😘

1. Jenneken Wagenaar:
    29 september 2022
    Wat weer een prachtig verhaal! Ook fantastisch dat jullie zulke goede vrienden hebben gemaakt op deze reis. En al die verschillende mensen die je ontmoet met al die verschillende verhalen.
  2. Trijnie en Johannes:
    29 september 2022
    Iedereen maakt wel iets bijzonders mee tijdens het reizen, teveel om op te noemen 😁
  3. Grietje:
    29 september 2022
    Ohlala wat weer een prachtig verslag en schitterende foto's.
    We genieten met jullie mee.
    💋❤
  4. Trijnie en Johannes:
    29 september 2022
    Fijn dat jullie zo mee kunnen genieten 😘
  5. Atty van der Mark:
    29 september 2022
    Wat een mooie avonturen beleven jullie. De foto's van Lissabon zijn zo herkenbaar. Inderdaad een prachtige stad met de wijk Alfama als toppunt. Al fado muziek gehoord?
    Een goede vaart naar Zuid Portugal!
  6. Trijnie en Johannes:
    29 september 2022
    Er was hier een groot fado festival dichtbij de haven, daar hebben we even een kijkje mogen nemen 😁
  7. Audrey:
    29 september 2022
    Weer een prachtig verhaal. Geweldig dat je zoveel leuke mensen ontmoet en prachtige dingen ziet. Een goede vaart nog verder.
  8. Trijnie en Johannes:
    Dankjewel Audrey😘 het is inderdaad geweldig allemaal 👍
  9. Pa:
    29 september 2022
    Wat een prachtige foto,s heel mooi om dat alle maal te zien
  10. Trijnie en Johannes:
    30 september 2022
    In het echt is het nog mooier 😁👌
  11. Wouter:
    30 september 2022
    Wat een prachtig verslag. Wat sneu voor de Franse vrienden. En de foto’s zijn weer prachtig. Wij zijn eergisteren op Fuerteventura aangekomen en via het de Straat van Gibraltar naar de Canarische Eilanden gevlogen. Ook dat was prachtig. Spanje en Marokko in 1 klap. We hebben jullie niet gezien😂 jullie lagen iets noordelijk. Nou T en J nog heel veel plezier en be careful.
  12. Trijnie en Johannes:
    30 september 2022
    Heel veel plezier en lekker genieten samen. Misschien zien jullie ons op de terugreis, dan zijn we wat zuidelijker 😁
  13. Tjitske de Vries:
    30 september 2022
    Wat heerlijk om te lezen weer. Wat fijn dat jullie zulke leuke vrienden hebben getroffen. Natuurlijk traantjes🥲. En fantastische foto’s.
  14. Trijnie en Johannes:
    We hebben het heel gezellig samen met de Fransen 😁👍
  15. Ginie:
    In 1 woord : PRACHTIG 😍
  16. Trijnie en Johannes:
    30 september 2022
    Klopt, Lissabon is een geweldige stad voor een groep meiden 😁😉
  17. Sonja Weggen:
    30 september 2022
    wat geweldig mooi dat je dit straks allemaal mee naar huis neemt.
    Ik hoop dat jullie nog heel veel moois mogen zien, en voor ons ook:)
  18. Trijnie en Johannes:
    30 september 2022
    Dat hoop ik ook, maar dat komt vast wel goed 😊😁
  19. Riny Nauta:
    30 september 2022
    Jullie verhalen en foto’s zijn weer prachtig .
    Een hele belefenis . Mooi dat jullie mekaar zo helpen onderweg . Geniet der van . 😘🙋🏼‍♀️
  20. Trijnie en Johannes:
    30 september 2022
    Er gebeurd van alles en nog wat zo op zee😁
  21. Ginie:
    Nou … dan nog maar een keer met de club naar Lissabon 🥳😍
  22. Trijnie en Johannes:
    Dat dacht ik nou ook😁🤗👍
  23. Rick Schuller:
    30 september 2022
    Leuk en de genoemde lokaties
    ze zitten nog in ons geheugen😜!
  24. Trijnie en Johannes:
    30 september 2022
    Gelukkig maar, dat was ook nog niet zo lang geleden 😜
  25. Eric:
    Tja geen woorden voor.
    Beter weer bij jullie dan hier op zee.
    Onderweg naar Vlissingen met SW-8 op de kop.
    Groetjes
  26. Monique Jonker:
    2 oktober 2022
    Vandaag eindelijk de tijd gevonden om jullie reislog te lezen.
    Terwijl hier het water met bakken naar beneden komen zie ik alleen maar weer mooie foto's uit Portugal voorbij komen. Dan lees ik ook nog over Madeira, hetv eiland waar ik mijn 21ste verjaardag vierde. Trijnie je weet het weer mooi levendig te schrijven dat je bijna het gevoel krijgt dat je met jullie meereist.
    Blijf vooral genieten en we hopen in januari of februari jullieckant op te komen.
    Lieve groet.
  27. Trijnie en Johannes:
    4 oktober 2022
    Het is heerlijk weer hier, de zon schijnt volop. Bijzonder om je verjaardag op Madeira te vieren 🥳👍 December komen we even jullie kant uit☔️☃️
  28. Ina & Peter:
    3 oktober 2022
    Trijnie, jullie moeten het straks in boekvorm uitgeven. Kunnen alle liefhebbers nog eens heerlijk wegdromen. Ben nooit in Lissabon geweest maar klinkt goed zo aan de wal.
    hartelijke groet en goede vaart weer!
  29. Trijnie en Johannes:
    4 oktober 2022
    Lissabon is echt een aanrader👌
    Groetjes van ons vanuit Sines🙋‍♂️