Frankrijk 😍🥖🧀🍷

11 juli 2022 - Audierne, Frankrijk

L'Abre Wrac'h, een kleine haven in de rivier L' Abre Wrac'h. Het is voor heel veel bootjesvaarders de tussenstop van  Roscoff  naar Camaret sur mer. We komen nu steeds vaker dezelfde mensen tegen die net als wij ook verder zuidwaarts trekken. O.a met een heel  jong stelletje gesproken die hun baan hebben opgezegd in Nederland en nu op weg zijn naar de Caraïben, ze denken 1.5 jaar weg te blijven. Fantastisch toch 👍

Ons plan was om hier 1 nacht te blijven, maar het dorpje is zo liefelijk, dat we hebben besloten om er nog een nachtje aan vast te knopen. Heerlijke franse kaas en stokbrood  gekocht  bij  de supermarkt en de bakker.

Het is een vermaak om de boten hier binnen te zien komen varen, vanwege de stroming geeft dit af en toe hilarische taferelen. Schreeuwende echtgenoten of echtgenotes, die elkaar van alles verwijten als het afmeren niet helemaal gaat zoals ze willen🙈. Johannes moet af en toe maar binnen want die kan zijn lachen dan niet meer inhouden🤭🤣

Voor ons liggen 2 prachtige 35 meter lange klassieke schepen voor anker, een plaatje om te zien, vooral bij zonsondergang.

Van L' Abre Wrac'h zijn we in 6 uurtjes naar Camaret sur mer gevaren. Een hele mooie reis langs de kust van Frankrijk. We gaan steeds meer van Frankrijk  houden, de dorpjes zijn idyllisch, de natuur is prachtig, de stokbroden zijn heerlijk, de franse kazen zijn voortreffelijk en de wijnen zijn uitmuntend👌👌

Chapeau voor de havenmeesters👏👏,  ze wachten je ver voor de haveningang op, begeleiden je naar je ligplaats en helpen bij het afmeren. Er staan ( kinder) fietsen te leen waar wij ook  gebruik van hebben gemaakt. Bergje op en  bergje af,  we hadden het na een uurtje wel bekeken🥵. De temperatuur begint aardig op te lopen richting de 30 graden en vandaag voor het eerst sinds ons vertrek heerlijk gezwommen in zee.  Afkoelen is geen probleem, want het water is een graad of 18, zeer verfrissend 😅.

De beslissing is genomen om niet in één keer de golf van Biskaje over te steken,  maar langer te willen genieten van de prachtige havens langs de franse kust. De wind was heel erg gunstig voor de oversteek (uit het noordoosten), maar we vinden het nog te vroeg om al in Spanje/Portugal te liggen😊.

Van Camaret sur mer zijn we naar Audierne gevaren, langs point de Raz. Het kan behoorlijk spoken in Raz de Seine,  want 3 stromingen komen daar bij elkaar wat in combinatie met wind golven van 4 a 5 meter kan geven. We hebben niet in de rats gezeten,  want het was heerlijk rustig zeilweer 😎😀

We liggen nu voor anker aan een mooring in de baai van Audierne, zo'n 100 meter van het strand en we zien de kindertjes genieten in het water. Het is voor het eerst dat wij aan een mooring liggen en het is net file parkeren ( zie foto). Zoals in het filmpje te zien is gaat het nog wel eens mis om de mooring te pakken te krijgen🙈. Na 6 pogingen zijn ze  geholpen door iemand die een rubberboot standby had👍. Onze rubberboot ligt nog aan dek en is nog niet gebruikt sinds ons vertrek, morgenvroeg is de tewaterlating 😬.

Het water is ontzettend helder, we zien de vissen zwemmen, maar dat weerhoudt ons er niet van om een duik in zee te nemen. Zwemmen wekt de eetlust op😅 en  Johannes heeft een heerlijke maaltijd bereid. We genieten nu  van de zwoele avond en van  alles wat er om ons heen gebeurt.

Morgenvroeg om 08.00  komt de bakker langszij, met een heerlijk vers stokbrood, hoe mooi is dat😀👌.

Vaak zeggen we tegen elkaar, wat geweldig dat we deze ervaringen samen mogen beleven, samen fantastische momenten en herinneringen maken🥰

Wordt vervolgd 😀⛵️😘

1. Audrey:
    11 juli 2022
    Geweldig zo'n avontuur samen. Wij zijn jaloers op jullie. We genieten van jullie verhalen over de dagelijkse dingen en het goede leven.
  2. Else Huizinga:
    Heerlijk genieten daar! Veel plezier 🤗
  3. Siska:
    11 juli 2022
    Weer goed om te horen dat jullie genieten.
    Dit neemt niemand je ooit meer af.
    Geniet verder en heel veel plezier.😘
  4. Klaas:
    11 juli 2022
    …Weer een mooi verhaal..geloof zeker..dat het genieten is..dus jullie gaan de kust langs om nog meer van Frankrijk te genieten..
    …Jullie hebben de tijd aan jezelf…
    …Welterusten voor straks..en morgen weer mooi zeilweer…👍👍
  5. Atty van der Mark:
    11 juli 2022
    Wat weer een prachtig reisverslag! We genieten van harte mee!
  6. Monique Jonker:
    11 juli 2022
    En weer reis ik met jullie mee. Het is dat we net terug zijn van vakantie anders waren we zeker jullie kant al opgekomen.
    Wat kan het leven relaxt zijn en wat kan je dan genieten.
    Inderdaag mooi dat jullie dit samen meemaken.

Lieve groet, Monique
  9. Ginie:
    GE-WEL-DIG
  10. Bé Vijge:
    12 juli 2022
    Trijnie en ~Johannes, leuk om jullie verhaal te lezen en deel uit te maken van jullie belevenissen. Sinds jullie bekend maken om de Franse kust te gaan volgen, moet ik jullie een advies geven om een haven te bezoeken. Plaatsje La Trinité sûr Mèr. Het ligt een een baai om de hoek bij Quiberon. De moeite waard.
  11. Trijnie en Johannes:
    12 juli 2022
    Dankjewel voor de tip, we gaan het overwegen 😁
  12. Ina:
    12 juli 2022
    Wat leuk om dit allemaal te lezen en om te horen dat jullie zo genieten.
  13. Jolanda:
    12 juli 2022
    Beetje jaloers word ik wel zo prachtige verhalen, avonturen dat pakt niemand meer af 😘
  14. Tjitske de Vries:
    12 juli 2022
    Wat een heerlijk verhaal. Leef met jullie mee en ben best een beetje jaloers ( nou beetje…🤣) schitterend!!!!!
  15. Luuz &:Arnesto:
    17 juli 2022
    Wat prachtig dat jullie deze keuze gemaakt hebben. En fijn dat we zo mee varen .... Heerlijk dat jullie de tijd nemen en het tempo aanpassen van wat jullie tegenkomen. Ik K ik uit naar het volgende verhaal en foto's 🥰