Het vervolg

18 juli 2022 - Piriac-sur-Mer, Frankrijk

Van Audierne naar Bénodet  gevaren, waar we één nacht aan een mooring hebben gelegen. We zijn heerlijk aan boord gebleven, want we kwamen vrij laat binnen en wilden 's ochtends ook weer vroeg de reis hervatten naar Ile de Groix.  Daarnaast hadden we ook geen zin om de rubberboot nog van het voordek te halen wat onze enige mogelijkheid was om voet aan wal te zetten en er stond een gigantische stroming. Ik moet wel zeggen dat het opvaren van de rivier schitterend was. Een prachtig huis aan bakboord, stuurboordkant een strand met spelende kinderen, een mooie groene omgeving. Idyllisch.  Wie weet volgend jaar op de terugreis daar toch even de (zee)benen strekken😬.

We hebben de zeilen niet gehesen tijdens de reis van Bénodet naar Ile de Groix,  want met windkracht 0 schiet het niet echt op  ook al heb je de stroom mee😅. Dit leverde trouwens wel een fantastisch videofilmpje op van 2 dolfijnen die voor onze boeg speelden. Omdat het water als een spiegel was, konden we ze heel goed zien. We zagen af en toe het blaasgat wat  boven hun kop zit het water uit komen.....we waren er stil van...zelfs Johannes.

De haven in Ile de Groix is erg klein en je ligt daar met meerdere schepen aan één mooring.  Dat zagen wij niet zitten  en zijn tenslotte afgemeerd aan een mooring bij een klein vissershaventje in een baai van het eiland. We hadden wel zin om hier even de benen te strekken  en hebben de rubberboot eerst  grondig bekeken. Deze heeft de hele reis al op het voordek gelegen en heeft bewezen dat ook hij zeebenen heeft.  De tewaterlating was in Ile de Groix en we zijn al roeiend naar de wal gevaren,  zo doen we toch nog iets aan gym😬🤣 ( we maken trouwens wel heel veel lange wandelingen). Het kleine dorpje  bovenop de heuvel bezoeken met die hitte was een uitdaging, maar zo blij dat we het hebben gedaan.  Je gaat 50 jaar terug in de tijd, de kerk in het midden van het pleintje, het cafe op 20 meter afstand, kleine huisjes rondom, smalle straatjes. Zo mooi😍

De dorst gelest bij het café, waar alleen de plaatselijke bevolking  zat. Het blijft moeilijk om met de fransen te communiceren,  want zij spreken amper een woord engels  en wij komen ook niet veel verder dan bonjour en un pain.

En laat het nu toevallig quatorze julliet zijn, de nationale feestdag van Frankrijk, maar misschien  net zo belangrijk, de verjaardag van Jorn🥳  we hadden het zicht op een schitterende vuurwerkshow en geproost op jou Jorn🥂.

Van Ile de Croix verder naar Trinité sur mer, waar we naast een mooi klassiek  schip lagen, le Franglais. De boot was eerst van een engelsman en is overgenomen door een fransman wat de naam verklaart.   Hij deed mee met een zeilwedstrijd van klassieke  schepen bij Trinité en ' s avonds werden we uitgenodigd om bij hem in de kuip samen met de bemanning van het wedstrijdschip te klinken op hun overwinning. De gehele bemanning kwam uit de zeevaart,  kapiteins en pilots, en beheersten de engelse taal. Veel verhalen uitgewisseld,  o.a. hoe te handelen als je orka's treft rond de Portugese kust🙈.

We zouden de volgende dag samen opvaren naar Belle-ille-en-mer, de thuishaven van Le Franglais,  maar de haven was helaas helemaal vol  waarop wij besloten om naar Crouesty te varen, een klein tripje van zo'n 10 miles.

Net voor ons vetrek naar Crouesty, kwam een Japanner in een watertaxi  bij ons langszij en vertelde ons dat hij  in Grou was geweest...bij Cor en Jopie... Zo snel als hij sprak zo snel was hij ook weer vertrokken. Cor en Jopie? Misschien een van de Grouster die ze kent?

Crouesty is verder niet noemenswaardig, heel toeristisch, een nieuw opgebouwde stad zonder charme.

We zijn nu onderweg naar Piriac sur mer, dat  klinkt in ieder geval veelbelovend😃

Wordt vervolgd😀⛵️😘

1. Else Huizinga:
    Wauw!
  2. Monique Jonker:
    18 juli 2022
    Als jullie ook nog Orka's van dichtbij gaan zien word ik helemaal jaloers. Wij alles in de verte en jullie kunnen ze bijna aanraken. 🤣🤬😱😢
    Maar het is jullie zeker gegund.
    Cor en Jolie wij kennen ze niet maar wie weet.
  3. Trijnie en Johannes:
    18 juli 2022
    Weet niet of je daar wel jaloers om zou moeten zijn, ze kunnen de boot aanvallen 🙈☹️
  4. Tjitske de Vries:
    18 juli 2022
    Oh zo mooi en dol fijn he. Trinite sur merzijn wij in grijs verleden ook eens geweest. Met kids en sleurhut(je)
  5. Luuz &:Arnesto:
    19 juli 2022
    Morning vanuit ☀️ Nederland. Prachtig verhaal en mooie foto's weer. Nog gefeliciteerd met Jort. Kom maar op met de volgende😜🤗🍀😘
  6. Trijnie en Johannes:
    19 juli 2022
    Morguhhh vanuit Piriac, het regent hier, heerlijk, we doen een dansje buiten🤣
  7. Klaas:
    19 juli 2022
    …Dit was weer een mooie passage van de reis..nu jullie de kust langsvaren..kom je veel meer te zien..dan wanneer je de Golf oversteekt..en je komt met veel mensen in kontact..tot aan Slapanners toe..die in Grou zijn geweest..en ook nog bij Cor en Jopie…
    Jullie zitten steeds in het mooie weer..nu hier is het ook warm..vandaag word het tropisch..van 35 tot 40 graden..hebben ze voorspeldt..
    …Het is aardig druk om de deur..want de vakanties zijn begonnen..
    …Sierk zit in Spanje..bij René en Baukje..en verder gaat hier ook alles z’n gangetje..
    …Het was weer een mooi verhaal..en wens jullie weer een behouden vaart en verdere reis avonturen toe..en zou zeggen..tot de volgende sessie…🌞🥂
  8. Trijnie en Johannes:
    19 juli 2022
    Lekkere relaxte zeilreis met prachtige stops. Nog geen enkel mankementje in het logboek genoteerd, dus alles goed voorbereid. De dagen vliegen voorbij. Wij zijn na 6 weken al op de helft naar Zuid Portugal en het vogende verhaal is in de maak. Tot later.
  9. Ina & Peter:
    19 juli 2022
    Benodet...ik ben er geweest . Super super super leuk. Moeten jullie echt doen, de volgende keer, de benen strekken daar. .. het heeft een Frans Engelse sfeer. Veel hortensia's in de tuinen van prachtige huizen.
  10. Trijnie en Johannes:
    19 juli 2022
    Dat lijkt fantastisch, wij houden van zo'n sfeertje
  11. Bas&Aukje:
    19 juli 2022
    bedankt voor al jullie vakantie ervaringen; zo komen wij geheel milieubewust ook nog es ergens.....vanaf de bank thuis.
    Gefeliciteerd Jorn.
  12. Trijnie en Johannes:
    Echt Zwitserleven gevoel aanboord van
    de Vrijheid☀️🧭💨⛵🥂🐬💪🍻😀😀
  13. Bas&Aukje:
    21 juli 2022
    😀😎😘 volgende week vrijdag laatste werkdag en dan gaat de Zwitserleven zeker vaker gebruikt worden...
  14. Trijnie en Johannes:
    22 juli 2022
    Eerst maar van de skutsjewike genieten 😀👍