Bye bye England

5 juli 2022 - St Peter Port, Guernsey, Kanaaleilanden, Verenigd Koninkrijk

Na bijna een week op Guernsey te zijn geweest, hebben we de trossen weer losgegooid en liggen we in het pittoreske Roscoff (Bretagne.)

Tja Guernsey...wij hebben ontzettend genoten. Geen massa toerisme  wat wij eigenlijk wel hadden verwacht. De mensen zijn ontzettend vriendelijk en behulpzaam. Je stelt 1 vraag en ze blijven maar kletsen....ik zei tijdens de wandelingen wel eens  tegen Johannes, niks vragen hoor geniet van de geluiden en stilte om je heen😅🤣

We hebben een schitterende wandeling van 17 km gemaakt  langs de kliffen, waarbij we spontaan in gesprek kwamen met een echtpaar uit Volendam. Haar roots liggen in Friesland en van het één komt het ander. De volgende ochtend kwamen ze onverwachts bij ons  aan boord een kopje koffie drinken en hebben we heel gezellig gekletst.

Ze hebben in Guernsey prachtige zwembaden die voor iedereen toegankelijk zijn. Bij eb is het afgebakend door rotsen en bij vloed loopt het zwembad over, zodat je altijd schoon zwemwater  hebt. Er wordt volop gebruik van gemaakt door de locale bevolking en de toeristen,  we hebben er  zelfs een waterpolo wedstrijd mogen aanschouwen.

Maandagochtend 4 juli ging de wekker om 04.00 uur voor de tocht van 73 zeemiles naar Roscoff. We lagen inmiddels al in de buitenhaven,  omdat je vanuit de binnenhaven alleen rond hoog water kunt uitvaren (er ligt een drempel die droog ligt bij eb) en dat kwam nu qua tijd en getijde heel slecht uit.

Half 5 voeren we de haven van Guernsey uit, her en der zagen we al bedrijvigheid op de boten,  het merendeel was nog in diepe rust.

Er stond een heerlijk bries en we zagen de zon weer prachtig opkomen.

En dan onderweg  maak je iets mee wat je alleen maar in blogs leest en op youtube  filmpjes ziet, we worden vergezeld door 5 dolfijnen.  Ze springen uit het water, zwemmen met ons mee; voor, langs en onder de  boeg door.  Snel de camera gepakt en heb het gelukkig vast kunnen leggen.  Een ervaring/ belevenis  die we niet meer zullen vergeten.

En nu liggen we een dagje in Roscoff,  het klinkt wat Russisch,  maar het is een  prachtig karakteristiek Frans stadje👌. We hebben heerlijk buiten in het zonnetje geluncht en genoten van de  gezellige bedrijvigheid op straat en in de haven. De vissersschepen kwamen weer binnen met verse voorraden vis. Vanavond  toch maar een mosselpannetje bestellen ipv zelf te koken 😉

Morgen komt  de wind  uit het noorden en  gaan we weer verder  op avontuur naar het zuiden. Ik zal in dit geval maar niet schrijven dat we wel zien waar het schip strandt😬🤣.

Voor diegene det het leuk vindt om ons te volgen  tijdens het varen, dat kan via  www.marintraffic.com  bootnaam Vrijheid .

Wordt vervolgd😁⛵️😘

1. Jan Hendrik de Bruin:
    5 juli 2022
    Prachtig geschreven weer, alsof je er zelf
    bij bent ! Geniet van deze mooie trips !
  2. Trijnie en Johannes:
    5 juli 2022
    Bedankt, dat is ook de bedoeling 😀👍
  3. Wouter:
    5 juli 2022
    Een schitterend verhaal. Prachtig om te lezen en ik krijg gewoon beelden bij. Ik heb nu de foto’s bekeken. Dat maakt jullie reis nog mooier.
  4. Trijnie en Johannes:
    5 juli 2022
    Dankjewel, de reis is ook echt heel mooi😀
  5. Atty van der Mark:
    5 juli 2022
    Het is een plezier om je verslag te lezen!
    Erg Informatief, alsof we zelf aan boord zijn.
    Liefs en groetjes,
    Hans en Atty
  6. Trijnie en Johannes:
    5 juli 2022
    Dankjewel, fijn om te horen 😀😘
  7. Ed Zondag:
    5 juli 2022
    Geen bazaan zeil op? Maakt het niet veel verschil met die windkracht en koers?
    Mooi verhaal, leer allemaal nieuwe geschiedenissen van al jullie havens (Wikipedia)
  8. Trijnie en Johannes:
    19 juli 2022
    Bazaan gebruiken wij samen met de Genua en is het goed trimmen, zodat de stuurautomaat een makkie heeft en wij ook, want het grootzeil hijsen , opdoeken en de huik erover is toch een gedoe, vooral met harde wind en flinke golven. De boot doet het fantastisch het lijkt de oude ss Rotterdam wel; 18 ton ,een prachtige zeegang , door haar geveegde kont en oplopende gekromde boeg. In elke haven veel aanspraak over de mooie klassieke lijnen, maar ja meestal zijn wij het enige klassieke schip.
  9. Ed Zondag:
    5 juli 2022
    In 1548 the six-year-old Mary, Queen of Scots, having been betrothed to the Dauphin François, disembarked at Roscoff en route from Scotland.
  10. Trijnie en Johannes:
  14. Trijnie en Johannes:
    Ik ook🤣🤣
  15. Arnesto:
    6 juli 2022
    Mooie tekst en foto's, het meeleven met het 'zeeleven' voelt fijn😉❗
  16. Trijnie en Johannes:
    6 juli 2022
    Dankjewel, fijn om de belevenissen te delen 😊
  17. Klaas:
    6 juli 2022
    …Mooi verhaal..dus Guernsey was wel de moeite waard..nu hebben jullie Roscoff ook alweer achter jullie gelaten..wat is de volgende bestemming..?? Zolang je de weergoden mee hebt..is het mooi varen..goeie vaart ..en we horen.. Volg jullie op MarineTraffic…
  18. Trijnie en Johannes:
    We liggen nu in L'Abre Wrach
  19. Klaas:
    …Zag het op MarineTraffic..weer een beetje dichterbij Portugal…😄
  20. Trijnie en Johannes:
    En morgen weer dichterbij 🤭😅
  21. Monique Jonker:
    6 juli 2022
    Wat geniet ik van jullie verhalen, foto's en filmpjes. 5 dolfijnen langszij is wat anders dan 5 dolfijnen veraf. 😉
    We hebben het gevoel dat we niet alleen in Noorwegen op vakantie zijn maar ook met jullie meereizen. 😘
  22. Trijnie en Johannes:
    6 juli 2022
    Aan jullie foto's te zien hebben jullie ook een schitterende vakantie 👌😁
  23. Klaas:
    6 juli 2022
    …Zo iedere dag dichterbij jullie eindlocatie…
  24. Spriensma, R.I.I.:
    6 juli 2022
    Dankjewel voor jullie mooie verhaal........spannend !
  25. Trijnie en Johannes:
    We genieten volop😁👌
  26. Jenneken Wagenaar:
    8 juli 2022
    Weer een mooi verhaal en prachtige foto's. Wat een prachtige reis!😘
  27. Trijnie en Johannes:
    8 juli 2022
    Het is echt een fantastische ervaring, zo
    ontzettend mooi😍 . We liggen nu net in Camaret sur mer, blijven hier een dagje liggen👌
  28. Ina & Peter:
    8 juli 2022
    Wij kwamen in Guernsey ook zo een leuk stel tegen. We zijn erdoor aan het nadenken gezet en geïnspireerd. 😍
  29. Trijnie en Johannes:
    8 juli 2022
    Laat het nadenken maar zitten.....gaannnnn🤣🤣
  30. Jolanda:
    10 juli 2022
    Mooi hoor veel plezier nog saampies 😀🙋🏻😘
  31. Trijnie en Johannes:
    10 juli 2022
    Dankjewel, dat gaat vast goedkomen 😀👍