Engeland

27 juni 2022 - Guernsey, Kanaaleilanden, Verenigd Koninkrijk

Onze boot is het toppunt van vrijheid   en vormt de sleutel naar avontuur😇

We hebben gisteren het Engelse welkomstvlaggetje op mogen hangen ,🇳🇱🇹🇩🇲🇫🇬🇧 we liggen we in Guernsey.

Na een paar mooie dagen in Fècamp, zijn we om half 6 's ochtends, voor een zeereis van 14 uren, vertrokken naar Cherbourg,  onze langste trip tot nu toe.

Anne had alles al vaarklaar gemaakt  voor vertrek en zo konden we rustig onder het genot van een kopje  DE koffie en een stokbroodje de haven uitvaren en genieten van alweer een prachtige zonsopkomst.

Behalve de vele vissersschepen zien we nog weinig boten op zee.

Ondanks dat blijft het opletten geblazen, want de vissers laten hele kleine bakens achter als herkenning van hun netten. Soms in de vorm van een rode bal, de andere keer een klein stokje met een vlaggetje.

Mede hierdoor wordt Johannes ook weer enthousiast  om een hengel  uit te gooien, maar helaas, de vissen laten  zich tot nu toe niet door hem aan de haak slaan.

Bij binnenkomst  in de haven van Cherbourg werden we opgewacht door de havenmeester die ons een plekje toewees aan 1 van de steigers.

We hebben in Cherbourg  heel veel gewandeld, een fort en meerdere musea  bezocht, waaronder De Redoutable. Dit is de grootste  kernonderzeeër die is opengesteld voor publiek. 135 man personeel die 70 dagen opgesloten zitten in een kleine ruimte, en tot een  grote diepte gaat. Ik prefereer toch de vrijheid op onze Vrijheid😁.

We zijn inmiddels weer met zijn 2en.  Anne is in Cherbourg na een fantastische/gezellige week  weer huiswaarts gegaan en wij hebben de zeilen weer gehesen en zijn van Cherbourg naar Guernsey gevaren,  een reis om niet snel te vergeten. Een flinke wind tegen, kracht  6 en stroom mee. Een afwisseling van  hoge korte en lange golven, maar de boot slaat zich er heel goed doorheen, en wij ook💪. Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat ik het niet echt leuk vond en blij was dat we de haven van Guernsey invoeren.

Bij aankomst werden we opgewacht door een jong Noors  stelletje die net als wij  onderweg zijn naar Zuid Portugal. We hebben elkaar al in meerdere havens ontmoet en gisteren voor het eerst verhalen uitgewisseld bij ons in de kuip. Zij hebben in november de boot gekocht en hebben nog geen ervaring met zeilen, bewonderingswaardig , maar ook risicovol.

's Avonds laat  hebben we  een heerlijke schippersmaaltijd klaargemaakt ( kapucijners met spekjes) en zijn vroeg te kooi gegaan.

Vandaag is het  maandag oftewel wasdag🤣, de boot poetsen, en vanmiddag Guernsey ontdekken.

Wordt vervolgd😁⛵️😘

1. Monique Jonker:
    27 juni 2022
    Wat stoer van je Trijnie. Windkracht 6 een hele onderneming.
    Dicky heeft je net al een app gestuurd.
    Ik zat al te wachten op een update.
  2. Jenneken Wagenaar:
    Weer een mooi verhaal!
  3. Arnesto:
    Geniet van Guernsey !!
  4. Trijnie en Johannes:
    27 juni 2022
    Gaan we zeker doen....dat doen we nu al😅
  5. Spriensma, R.I.I.:
    27 juni 2022
    Kanaaleilanden zijn prachtig, ze verbouwen er veel bloemkool, door daarvan te eten produceer je bizondere winden.........windkracht 10. Goeie reis !!
  6. Trijnie en Johannes:
    Vandaag veel uien gegeten....windkracht 20
  7. Bé Vijge:
    27 juni 2022
    Mooi man, windkracht 6 moet kunnen met zo'n prachtige schip[, maar het zal niet altijd even prettig zijn geweest. Op zo'n trip kun je het maar gehad hebben. Het zal nog vaker gebeuren. Veel pleziert
  8. Bé Vijge:
    27 juni 2022
    Daarnet jullie laatste video bekeken. Jullie waren aan het motoren en ik neem aan dat je ook een zeil op had om wat rustiger te liggen?
  9. Trijnie en Johannes:
    27 juni 2022
    We hebben op het laatst de motor bijgezet om snelheid te houden
  10. Tjitske de Vries:
    27 juni 2022
    Zo stoer Treiny. Harde wind. Maar je hebt de stoere bink bij je he🥳😃. Mooi verhaal😘
  11. Grietje:
    27 juni 2022
    Mooi nieuws, Guernsey lijkt me fantastisch.
    Ik dacht dat jullie naar Sainte Anne zouden gaan, maar dat hebben we zeker verkeerd begrepen. Heel stoer Trijnie, je moet al wel zeebenen hebben gekregen ondertussen ;-)
    Het zoet komt na het zout, en je hebt het nogal zout gegeten, dus moet het nu wel zoeter zijn 🤣
    Jullie hebben er weer een mooi verhaal van gemaakt. We kijken uit naar het vervolg.
    Veel plezier! <3
  12. Trijnie en Johannes:
    27 juni 2022
    Dat hadden jullie niet verkeerd begrepen, maar de zee leek wat rustiger te worden bij St Anne, zodat we besloten om toch maar door te varen naar Guernsey. Achteraf bleek dat niet zo te zijn.....maar goed, we liggen nu in Guernsey en het is hier fantastisch.
  13. Luuz &:Arnesto:
    28 juni 2022
    Genieten hoor😀 Mooi verslag weer. Ennuh ...als jij windkracht 20 laat gaan 🌪️ Kun je de golf van Biskaje ook aan 😜😘
  14. Ina & Peter:
    3 juli 2022
    En wat leuk dat wij jullie op die prachtige cliffs hebben mogen ontmoeten en nu ook een stukje mogen meevaren via jullie schrijfsels. Goede vaart morgen
  15. Trijnie en Johannes:
    5 juli 2022
    Het was een spontane ontmoeting, heel erg leuk😀👍